• Anonym (Klara)

Hur HÅRT är det att jobba som utesäljare??

Jag vill inte röja min identitet, eftersom jag har min arbetsgivare också här på sajten då och då.

Men jag har sökt ett nytt jobb. Som utesäljare.

Nu undrar jag: Hur hårt är det, hur mkt är en heltid? Jag skulle jobba kvällar och besöka privatpersoner.

Vad tjänar man? Fast garantilön i början, sen provision.

Jag har varit utbränd en vända. Hur stressigt är ett sådant jobb??

• Svar på tråden Hur HÅRT är det att jobba som utesäljare??
  • ChokladRosen

Har du vart utbränd en vända redan så glöm utesäjar jobbet. Det är inget jag rekomenderar till dom som inte är stresståliga. Du ska kunna även prata för dina saker.

Grannen har bytt på 5år 3 olika säljarjobb.. Det tycker jag säger en hel del om säljar jobb överhuvudtaget...

• Anonym (Klara)

Chokladrosen: Är det sant????? Hu, så hemskt..... Så det är stressigt????

• Anonym (Klara)

ingen mer?? *orolig*

• 74mamma

Hej på dig,

Jag arbetar som fältsäljare (ute) inom mediabranschen. Visst är det stressigt, men det har enorma fördelar.

Stressen beror delvis på om du har fast lön eller mestadels provision.

Själv har jag mest fast lön så jag känner inte behovet av att "kränga" utan kan koncentrera mig på att göra affärer som gynnar kunden istället.

Fråga på din arbetsplats om personalomsättningen är hög. Be att få prata med några kollegor så att du får deras version innan du börjar.

Jag har arbetat med detta i 7 år och kommer inte sluta så länge dom fortfarande vill ha mig =)

Jag tjänar ca. 450000:-/år på 75% tjänst.

• Anonym (Klara)

74mamma: Första 10 måanderna är det garantilön. Sen är det enbart provision. Hur låter det?????

• 74mamma

Tycker du som sagt ska prata med dina framtida kollegor för att få höra hur deras verklighet ser ut.

Det är så svårt att råda någon men 10 mån. garantilön låter ju generöst. Då har du tid att lära dig menar jag.

Lycka till och tro på dig själv!

• Neelah

Min man jobbar som utesäljare och han trivs bra med det. Det jobbigaste enligt honom är att sitta i bilen så mycket.

• Anonym (Klara)

74mamma: Ja, första månaderna är utbildning och sen arbete med garantilön. Därefter enbart provision. Jag älskar att planera mitt arbete själv och inte ha chefens hökögon på mig (som nu), men kanske är det ännu mer kontroll på en där? Hm...

• Anonym (Klara)

Ingen mer med info???

Vet nån varför arbetstider kan vara t.ex. 17-21 och ändå kallas heltid??

Svar på tråden Hur HÅRT är det att jobba som utesäljare??