• Runguska

Orkar inte ta mig för att göra någonting!

Jag sitter hemma om dagarna - lever på aktivitetsersättning... Då känns det ju som om jag skulle hinna göra en massa saker, ägna mig åt allt jag tycker är roligt, städa och ha det allmänt lugnt och skönt. Så är det dock inte utan jag sitter här hemma och gör ingenting. Det finns massor av saker jag vill göra, men jag orkar bara inte ta tag i någonting!

Jag har en sajt som jag håller på att uppdatera för tillfället. Inte orkar jag eller har lust med det, nej istället sitter jag framför datorn och gör i princip ingenting eller spelar.

Då det kommer till mat skulle jag ha tid att laga trerätters var dag, istället blir det en bunt snickers och ett gäng burkar CocaCola. Vikten går långsamt men säkert uppåt, musklerna jag någon gång hade har ersatts av fett på mage och lår. Ibland tänker jag att jag skulle ta mig i kragen och gå ner i vikt genom att äta nyttigt och promenera eller jogga, men inte heller det orkar jag.

Jag känner mig så ledsen, ingeting har blivit som jag tänkt känns det som. Jag är så lyckligt gift, men är så hemsk mot min man som får skit för att jag mår dåligt hela tiden. Det enda jag gör känns det som är att vara ledsen eller arg. Ont har jag också, i magen, men det kanske beror på min inte så hälsosamma kost samt förmåga att inte aktivera mig fysiskt.

Jag vill göra saker med min man, gå på bio, äta god mat, spela biliard eller vad som helst. Som det är nu blr det på sin höjd en dag med ett spel vilet är okej, men jag orkar sällan spela så himla länge.

Jag hatar mig själv! Just nu vill jag bara slå mig själv, ta livet av mig eller hugga en kniv i magen och bli av med allt fett.

• Svar på tråden Orkar inte ta mig för att göra någonting!
  • Runguska

Kan inte, har hoppat av på grund av att jag inte klarar av det.

• Lilanthe

Går du hos psykolog?

Vad är det som är felet med dig?

• Bo Peep

Det låter som att du är deprimerad och har svårt att ta dig ur din situation. Jag har precis samma tendenser. När jag inte måste göra någonting, då har jag inte heller energi att göra någonting.
    FÖr mig hjälper det att strukturera min tillvaro.

Gå upp i ok tid, ta en rask promenad och tänk ut vad du vill ägna dagen åt. Sätt dig inte framför datorn förrän du gjort det du bestämt dig för att göra. Dela upp dagen som om du var på jobbet! Rast, aktivitet, lunch, aktivitet etc. Gör listor, bocka av, lägg i "utkorgen". Det viktiga är att du ser till att få ut nånting av dina dagar. DÅ får du energi och har fått igång en positiv cirkel.

• Lilanthe

Om det är social fobi du har, så måste du komma ut bland folk. Du måste nog komma ut bland folk oavsett, för att må bra.

• Superior

Har man social fobi hjälper det inte bara att komma ut bland folk. Har människor omkring mig som lider/har lidit av detta och det är inte att bara gå ut. Det är en lång väg dit.
    Men det låter inte på ts som om det är social fobi som är problemet utan du har nog en depression.
    Känner igen mig lite i det du skriver. Finns här om du vill prata du får gärna skicka ett mail till min inbox.
    Kramar

Mamma till Leon 050303
  • Lilanthe

Superior

Det hjälper att komma ut bland människor. Det är inte bra att sitta själv hemma hela dagarna, och inte göra något. Då kommer man aldrig att bli frisk.

• Runguska

Det hjälper inte, jag har Aspergers syndrom - inte social fobi.

• Lilanthe

Seroc

Får du någon hjälp med att hantera det?

• listo

Är det social fobi så kan det säkert _hjälpa_ att komma ut bland folk, men är det social fobi så är det inte så enkelt som att man bara tar på sig skorna och knallar ut på stan och väntar på att bli frisk... att ge rådet "gå ut bland folk" OM det är social fobi, är ungefär likvärdigt med att säga "jamen det är väl bara att sluta dricka" till en alkoholist...

Hur som helst... TS, jag tycker som Bo Peep att det låter som att du kan lida av depression. Om det är möjligt, alltså om man kan ta sig upp ur sängen och göra saker, så kan fysisk aktivitet hjälpa en hel del eftersom det utlöser en massa "glada" hormoner i kroppen som kan bättra på balansen...
    Promenera, försök strukturera, gör scheman och öva dig på att göra saker om det så handlar om enkla saker som att dammsuga eller vad som helst. Precis som Bo Peep säger så kan det göra att du sätter igång en god cirkel och så småningom får mer energi och mår bättre.

Om du känner att inget sådant funkar eller att du bara inte ååååårkar försöka, så kanske det vore läge att prata med husläkaren för att få en diagnos? Det finns ju även fysiska sjukdomar som kan visa sig på det sätt du beskriver... eller (om det är depression) så kanske du behöver professionell hjälp från t.ex. kurator eller psykolog för att vända tankemönstret och hitta psykisk energi den vägen.

Lycka till!

Svar på tråden Orkar inte ta mig för att göra någonting!