• gonkis

Domningar/Kramp i handen

Hej!

Jag har nu i veckan börjat känna av att mina fingertoppar på höger handen domnar bort, och att jag får kramp i handen när jag använder den, tex, damsuger eller skriver. Jag går in i vecka 39 i morgon och undrar nu ifall det är fler som känner av detta.

MVH Gonkis

• Svar på tråden Domningar/Kramp i handen
  • Linda 23

jag hade så och har fortfarande.

karpaltunnelsyndrom. drt brukar försvinna efter graviditeten. Men fråga BM om du hinner dit innan bebis vill ut

• Tjiklex

Jag har lika, får ont och domnar i händerna. Det va tydligen nåt som gravida kan drabbas av, bm sa till mig att man kan få nån slags skena för att det inte ska göra lika ont och i värsta fall kan man få operera det.

• Linda 23

jag fick remiss till skena men struntade i det. hade jag klarat mig till v.34.
    Men jag måste nog gå till en läkare eftersom jag fortfarande har händer som inte vill vara med

• Tjiklex

Jag hoppas det inte kommer hålla i sig för mig, det gör ju så otroligt ont! Spec på nätterna. =s Känns som att fingrarna är som falukorvar ungefär.. =/

• Linda 23

det är jättejobbigt när min son vaknar och jag ska stoppa in nappen så funkar inte händerna å fingrarna, det är lite trixigt

• Nina73

Jag är i v.39+0 idag och har börjat domna i vänster hands lill- och ringfinger. Gissar att det är av samma anledning som för er andra.

Än så länge är det inget jag lider så fruktansvärt av, men vill naturligtvis inte att det ska bli sämre.

Kan man göra något själv för att avhjälpa detta, utan ev. skena?

:) Nina

• Kami74

Min högerhand domnar fortfarande bort, typ somnar, när jag t.ex. använder datormusen för länge...detta startade under mina graviditeter och finns fortfarande kvar. En kompis har det precis likadant

• SannaStina

Har detta i båda händerna sedan ett par veckor. Är i dag på BF+5.
    Skaffade skenor då de hjälper till att man inte böjer händerna nattetid = kan öka trycket på nerverna så det blir mer domningar och då även mer ont.

Jag fick faktiskt även rådet att ha dem på ett tag efteråt fast då kanske dagtid. Handlederna är försvagade och att då belasta dem med att bära på en bebis kan förvärra det lite. Skenorna kan dock hjälpa till stärka handlederna.

Fick en bra broschyr om problemet som jag även hittade på nätet - men givetvis inte nu. Det var arbetsterapeuter på Kristinastads lasarett som gjort den.
    Bifogar därför lite text från broschyren:

Symtomen släpper i de flesta fall ett par veckor efter förlossningen, men kan ibland kvarstå upp till 3 månader efter. Operation är sällan nödvändig.

När trycket mot nerven minskar lindras symtomen. Hos din arbetsterapeut får du prova ut en handledsskena. Du får också
    ergonomiska råd och instruktioner för att motverka svullnad. Symtomlindring kan förväntas inom ett par dagar.

En handledsskena provas ut för att användas framförallt nattetid (vid behov även dagtid). Den vilar handleden samt hindrar
    den från att böjas. OBS! Dra ej åt banden för hårt.

• SannaStina

Här är mer:

Rörelseträning för att öka muskelpumpen
    ? Sträck händerna högt mot taket med
    helt sträckta armbågar och spreta med
    fingrarna.
    ? Dra tillbaka armarna mot kroppen med
    knutna händer. Det ger bäst effekt att
    ta båda armarna samtidigt. Upprepa 10
    gånger/timme.
    ? Pumpa med skumgummiboll. Knyt
    fingrarna över bollen så långt in i handen