• Vitsippa

Goda erfarenheter av Amningshjälpen

Hej!

Jag tycker att det pratas så mycket om att Amningshjälpen är hysterisk och fanatisk, och bara ger galna råd. Det stämmer säkert att en del har mött på konstiga råd därifrån, men jag tror att många också har fått bra råd.

Själv har jag mailat till Amningshjälpen vid två tillfällen för att få hjälp med min amning, och båda gångerna har jag fått snabba, kloka, nyanserade svar.

Är vi fler som har goda erfarenheter av Amningshjälpen?

• Svar på tråden Goda erfarenheter av Amningshjälpen
  • Marlene

Jag läser ofta inne på www.alltforforaldrar.se dom har ett amningssnack där flera hjälpmammor skriver och jag tycker dom har jätte bra råd och kunskaper och är absolut inte hysteriska och fanatiska utan verkar vara jätte trevliga sympatiska människor.

• MammaSkorpan

Ja :) annars hade jag inte själv varit intresserad av att gå med och bli hjälpmamma.

Jag fick mest hjälp och peppning via en hjälpmamma från Stockholm som skriver mycket på ett forum som liknar detta. Och bra hjälpmammor kan ofta mer om amning än vad många i sjukvården gör. Jag var ett flertal gånger på Amningsmottagningen på SÖS och den barnmorskan fick mig mest att kanna att jag kom dit för att visa upp vilka framsteg vi gjort sedan sist. Att jag höll sonen helt fel och gjorde en massa andra saker helt galet i början det sa hon inte ett knyst om...

Men den hjälpmamman som hjälpt mig fick mig att förstå hur det funkade samtidigt som hon peppade.

• Smilie

här är en ersättningsmamma
    Jag behövde aldrig nån hjälp från ammningshjälpen, hade mjölk o så.
    MEN jag måste säga att det är tur att de finns ändå, även fast det
    kanske skulle behöva sållas lite bland de som sitter där efter vad jag hört,
    kanske borde de få en kurs i hur människor fungerar under stress
    så att de lättare kan prata med ledsna och stressade mammor, men men
    är väl pengar det sitter i kanske

• MammaSkorpan

Tänkte bara förklara en sak... Lite som svar till Smile

Hjälpmammor i Amningshjälpen arbetar helt ideelt och utbildningen, som består i att läsa in en massa och sedan skriva ett prov görs helt på fritiden utan ersättning. Vidare utbildning för att hänga med sker genom att man deltar i länsgruppens möten och åker på utbildningar och årsträffar som man till största delen bekostar ur egen ficka. Man betalar ju även för att alls vara med i föreningen...

Det finns alltså ingen som bekostar någon utbildning för amningshjälpen... Så kanske kan man påstå att det är en pengafråga.

Sedan är det ingen "Central" där hjälpmammorna sitter uppradade och svara i telefon, utan vi tar emot samtalen i våra hem, mitt i vår vardag. Ibland kan det göra att man får be att återkomma... En skrikande bebis är inte lyckad i samband med ett känsligt samtal tex. I Stockholm har vi telefontid, då vi är så få och "hela dagen jour" funkar inte. Vi får också hjälp av hjälpmammor ute i övriga landet på övriga tider.

Sammanlaggt finns det ca 85 hjälpmammor i hela landet och alla har eget ansvar för att hålla sig uppdaterade och deras länsammordnare ska peppa dem att göra det.

Fast faktum är att även jag tycker att empati, förståelse för hur en nybliven mamma funkar kännslomässigt och hur man bemöter mammor med väldigt krånglig amning eller mammor som flaskmatar är superviktigt. Vårens riksträff för föreningen är jag med och planerar och temat kommer att kretsa kring just dessa saker.

• LinaT

Jag tycker att de verkar mycket bra och jag fick jättebra hjälp av amningshjälpen när jag hade mjölkstockning första gången. En fantastiskt trevlig tjej som verkligen tog sig tid att svara och tipsa mig. Hade nog spruckit utan hennes råd och hjälp (både bokstavligen och bildlikt talat...)!

• Katharina

Även jag har bra erfarenhet av hjälpmammor. Vid två tillfällen har jag haft kontakt med dem och båda gångerna har jag blivit hjälpt. Jag uppfattade dem som peppande och fulla av goda råd som jag verkligen behövde. tycker de är värda massor av beröm eftersom de tar sig tid att göra detta helt ideellt.

• grodans mamma

Jag ringde till AH när jag fick mjölkstockning, fick massa bra tips och råd av en urgullig tjej!!!! (mjölkstockningen försvann efter mycket svett och tårar)

• Miss Daisy

Jag fick jätte bra hjälp av min moster som var aktiv inom amningshjälpen när min son föddes 1991. Dessutom ringde jag amningshjälpen inför denna amning eftersom jag kände mig lite ringrostig och ville ha lite tips. Jätte bra var tjejen jag pratade med. Däremot så tycker jag att deras hemsida är lite rörig.

• Pallas

Jag har haft mycket hjälp av hjälpmammorna (och alla andra mammor) på Alltförföräldrars Amningsforum. Jag fick även mycket hjälp av en amningskonsult från den amerikanska motsvarigheten till Amningshjälpen, La Leche League (LLL), som jag sökte privat. Gratis är det och jag fick stöd och peppning till skillnad från sjukhuset där jag födde...

Jag fick en prematur pojke i v 33 och fick bara prova amma honom i tio minuter dagen innan vi fick ta med honom hem. Han låg på neo i två veckor och matades med sond och flaska av den mjölk jag lyckades pumpa. Jag pumpade ungefär en månad och det enda läkaren sade på sjukhuset var att jag inte fick amma mer än tre gånger per dag till en början. Då hade jag talat om för dem hur väldigt gärna jag ville amma och hur viktigt det var för mig. Jag hade sett fram emot att få amma igen och var SUPERmotiverad, ändå hade vi en fruktansvärt jobbig och arbetssam start och jag hade aldrig klarat det utan alla fakta och all peppning från hjälpmammorna och konsulten. Jag funderade ändå många gånger på hur mycket det var värt... så här i efterhand (han är nu drygt sex månader och helammas än) var det värt varenda fälld tår och allt slit.

Jag insåg ganska snart att jag var tvungen att sluta pumpa och mata på flaska för att få amningen att fungera. Viktor hade galet dåligt tag och jag fick kämpa som en tok för att det skulle fungera alls. Med hjälpmammornas råd visste jag hur ett korrekt tag och en bra position skulle se ut och kännas och genom att vara noga med att aldrig låta honom fortsätta med dåligt tag klarade jag mig helt utan sår och mjölkstockningar. Att se till att han hade bra tag kunde innebära att jag fick börja om tiotals gånger per bröst och amningstillfälle. Jag led under tiden också av en hemsk förlossningsdepression som varade i fyra månader, lika lång tid som det tog att få ordning på amningen (fast det hängde inte ihop riktigt).

Gossen kan än idag inte ha napp i en minut utan att taget försämras så det och flaskmatning undviker vi. Han kan inte skilja sugteknikerna åt alls. Innan jag började läsa om amning under graviditeten visste jag inte ens att det var en reell risk! Min store son fick ofta urpumpad mjölk på flaska men han klarade det. Att det finns en risk för sugförvirring tycker jag är viktigt att veta så jag kan fatta realistiska beslut efter mitt barns förutsättningar. I Viktors fall betyder det att jag aldrig kommer introducera flaska så länge jag ammar.

Som tur var hade jag inga större problem med mjölkproduktionen och jag fick mycket bra tips vad gällde pumpningen. Dock tog det lång tid att få igång produktionen, ca 6-7 dagar. Jag tror det berodde på det var alldeles för tidigt, att det blev akutsnitt och att jag separerades från mitt barn i 1,5 dygn. Det hjälpte mig väldigt mycket att veta hur mjölkproduktionen fungerade, för jag var aldrig orolig eller blev stressad om jag bara fick ut 5-10 ml emellanåt. Med hjälpmammornas råd i ryggen kände jag mig påläst, peppad och säker på att jag skulle fixa det även om det krävde lite jobb. Att jag heller inte var främmande för att eventuellt ge ersättning om det skulle behövas lättade också mitt sinne, tror jag. Vi hade värsta tänkbara start och jag hade inte fixat det ensam.

• Vitsippa

Skoj at höra att fler har bra erfarenheter av Amningshjälpen. Jag tycker att det är fantastiskt attdet finns folk som vill ställa upp och arbeta ideellt med att hjälpa andra med amningen!

• Snara79

Jag har med goda erf av amningshjälpen! De är kanon! Hade problem med ångest i samb med amningen, de hjälpte o peppade så jag kunde amma ett tag längre än jag kände för igentligen o det kändes bra! Ammar nu inte o är jättenöjd o min bebbe med

Svar på tråden Goda erfarenheter av Amningshjälpen