• Noddan

Hur skölja näsan?

Hej!

Jag vill testa att skölja min näsa med koksaltlösning. Men hur ska jag göra?

Hur mycket salt/vatten ska det vara?

Ska jag hålla för någon näsborre eller?

HJÄLP!!!

• Svar på tråden Hur skölja näsan?
  • Noddan

Ingen som vet hur man gör?

• penapöna

Det finns speciella kannor att köpa, finns även nåt på apoteket att liksom spruta in i näsan.

Själv tar jag bara ljummet vatten, ibland en liten nypa salt i handflatan där jag har vattnet som jag drar in.

Du får prova dig fram vad som känns bäst. Man kan dra in genom båda näsborrarna och få ut det genom munnen. Eller dra in genom ena näsborren. Du kan då hålla för andra näsborren och ha huvudet lutandes så att vattnet liksom kommer upp i ena och ut i andra näsborren.

Oftast så sköljer jag näsan när jag ändå tvättar av ansiktet på kvällen och morgonen. Bara ljummet vatten i händerna som jag håller ihop och bildar en "skål" med. Lutar mig fram, drar in i båda och låter det sedan komma ut genom båda näsborrarna. Men då får man luta sig fram ordentligt.

Jag har ett hål i nässkiljeväggen, så hur det funkar när man inte har det vet jag faktiskt inte.

• Noddan

OK, ljummet vatten och en nypa salt. Jag kan låta det rinna in i ena och ut ur andra! Men det där med att hålla för fattar jag inte så, hur ska det då komma ut?

Och "dra in" förstår jag inte, jag ska väl inte "andas in det" då hamnar det väl i lungorna?

Behöver nog lite mer hjälp!

• helene306

Alltså... jag tar en porslinskaffekanna, trycker in i ena näsborren så det blir tätt. Lutar kannan och lutar mig själv framåt/åt sidan tills jag får flöde på saltvattnet. Bäst är att göra ett försök, har du inte rätt rinner allt bakvägen, dvs ner i halsen (mindre trevligt). Du får prova dig fram tills du fått in tekniken. När allt är rätt rinner det ut i andra näsborren.

F+H=D
  • helene306

Du andas inte in/drar in, du bara lutar dig framåt och kanske lite åt sidan, det rinner igenom av sig självt.

F+H=D
Svar på tråden Hur skölja näsan?