• Hanakana

Hur gör man med uppvärmning av mat på utflykter?

Vi skall snart åka till Azorerna med vår 11-månaders tjej.
    Hon är fortfarande kräsen när det gäller maten, vill bara ha
    Sempers 6-månaders mat (slät puré).
    Självklart skall vi ta med oss barnmatsburkar så att det räcker för 1 vecka.

Men hur gör man på utflykter, t.ex vandring?
    Det blir ingen "riktig" restaurang vi äter lunch på t.ex, utan
    det blir en picknick-matsäck man får av guiden.
    Då kanske man äter "ute i det fria" någonsatns.
    Hur gör man då med uppvärmningen av barnmatsburkar?

Att ha en termos med sig vet jag inte om det hjälper, för jag tror att det blir tidigt uppstigning och tidig buss-resa till utflyktsmålet och då kanske det är flera timmar kvar tills det är dags att äta. Samma sak gäller väl middagen också, det tar ju tid med bussresa och allt tillbaka till hotellet...

Kan tilläggas att vår dotter inte är så förtjust i smörgås eller liknande.
    Hon äter kanske ett par små tuggor, sedan spottar hon ut det...

• Svar på tråden Hur gör man med uppvärmning av mat på utflykter?
  • getingmidja

Oj, ska jag vara ärlig låter det en smula jobbigt?
    Har ni bokat in er på utflykter redan?
    Annars skulle jag nog pröva mig fram genom att boka en utflykt och se hur det går, blir det för jobbigt får man väl ta det lugnt helt enkelt.

• Paulina f69

Det enda jag kan tänka mig är termos, trots allt - den håller väl värmen några timmar!? Och så nån bytta av nåt slag så ni kan värma burken i vattenbad. Vi lyckades aldrig lösa det där när våran tös var liten...

• Nallemajatjejen

alltså det går ju bra att äta maten kall också. Har våran dotter gjort flera gånger när vi inte haft möjlighet att värma annars kan hon väl inte åta en smörgås precis som ni. Hon lär knappas ta skada av lite slarv med maten någon enstaka gång.

Måste erkänna att jag tänker lite som getingmidja att det låter lite tokigt med typ vandringssemester med en 11 månaders....

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • vivianne

Hett vatten i termos och vattenbad om inte lilltjejen kan äta maten rumstempererad är nog det enda jag kan komma på. Ska ni åka buss finns det väl flaskvärmare som man kan koppla i cigarettändaruttaget och chauffören låter er lån det.

Bananer och annan frukt och välling om hon äter det är ju också bra att ha med.

• Dizzi

Vi har kört med ett halvlitersmått i metall, i det ställer vi barnmatsburken öppnad, och sedan häller vi på hett vatten från termos. Vi har en halvliters ståltermos som håller värmen lääänge, jag tror den är köpt på clas olsson så det är inget speciellt med den. Först låter vi burken stå i vattenbadet ca fem minuter, sedan rör vi om och väntar ytterligare en stund. Då är maten lagom varm.

Det låter helt underbart med semester, vi har också en elvamånaders, och jag tror han skulle uppskatta en sådan resa!

• Machapuchare

Det finns termosar som har så stor öppning att man får i en barnmatsburk. Då kan ni värma burken i vattenbad direkt i termosen. Jag brukar lätta lite på locket på burken och sedan lägga i den i termosen, kanske en halvtimme innan det är dags att äta. Var noga med att ha dricksvatten i termosen eftersom det kan komma in lite i burken.

Jag tror inte att det är några problem att göra en vandringssemester med en 11-månaders. Det viktigaste är att man gör det hela på barnets villkor! Korta vandringar och många pauser. Vi har valt att gå på egna utfärder då man kan bestämma själv när och hur länge man skall pausa.

Låter jättehärligt! Ha det så kul!

• Hanakana

Machapuchare: Tack! jag undrar var man kan köpa en sådan där termos som man kan få ner en hel barnmatsburk i?
    Då måste det väl vara en ganska låg termos, sannars kan man
    ju inte fiska upp burken???

Dizzi: Tack för tipset! Vi har köpt en liten resevattenkokare från Coop. Nu skall jag bara hitta en liten mattermos också...
    Man kan väl värma vatten "på vanligt sätt" där också?

• Mamma Mio

Jag undrar alltid om inte man kan "anpassa sej" till situation lite när jag läser frågor som din--
    Är det utflykt VARJE dag?

Äter barnet en banan? Vatten i temrmos och pulvergröt?

OM man vill ut och resa med små barn kan man inte räkna med exakt samma liv som hemma....låt barnet äta varm middag till frukost och välling till lunch?

Låt barnen få ta seden dit de kommer så blir det enklare än om man måste se till att allt är som det brukar hemmavid.

• Machapuchare

Vi har fått vår termos i present och jag vet inte var den är köpt men märket är "Thermos". Finns antagligen på tex Naturkompaniet.

• FrogSandra

Semper har ju gröt på burk som man kan äta kallt. Det har gett min son många gånger om vi har varit ute och rest.Ha en underbar resa!

• Paulina f69

Just det, nu kom jag på hur vi gjorde på utflykter när Frida var mindre. Som flera skriver ovan så stuvade vi om i rutinerna. Hon fick t.ex. gröt och banan till lunch och rejäl mat till middag istället. Kanske lite fler mellanmål och låta det vara okej med småätande (kex, mer frukt etc).

• Hanakana

Vi har inte bokat in oss på någon utflykt än, men är intresserade av 2 stycken utflykter(heldags-) med picknick/matsäck. Resten av dagarna äter vi ju ute på restauranger (både lunch och middag) förstås, som vi brukar när vi är på semester...

Tycker att det vore synd att inte åka på någon utflykt när man har hört att det är så himla vackert på Azorerna (bl.a vulkan-sjöar...)!

Svar på tråden Hur gör man med uppvärmning av mat på utflykter?