• Hallonsmurf

Bra bjudmat i fritös, tips tack!

Hej!

Vi fick en fritös förra veckan och tänkte ta och använda den imorgon då vi har 3 kompisar på middag. Problemet är bara, vad ska vi bjuda på? Snälla hjälp mig med goda fritösrecept. Efterrätten är redan bestämd, så det är alltså huvudrätten, eller delar av den som ska friteras...
    Mums, längtar!

• Svar på tråden Bra bjudmat i fritös, tips tack!
  • Nevy

Jag älskar calamariringar.

Köp bläckfisk, skär ringar, rulla dem i vetemjöl, och fritera.
    Servera med citron.

Tänk på att frityrkorgen ska vara nere i oljan så den blir varm, annars fastnar maten i korgen. Jobbigt at få bort, och sabbar verkligen serveringen.

Vi hade friterat på nyår förra året. Grönsaker som vi doppade i frityrsmet, räkor, fläskfilé och calamari.
    Gästerna fick själva sköta friteringen.

• Millans hustru

Aubergine (hur man nu stavar det?) o så grekisk ost på när de är klara!

• BaraPyssel

Friterad kyckling är hur gott som helst. Antingen friterar du den som den är eller doppar den i frityrsmet innan.

• Nevy

Millans hustru: Mmmm jättegott.
    Jag vet också att man kan fritera fetaost, men vet inte vad man ska ha för smet, så inte osten bara rinner bort.

• lata kocken Johanna

Örter och spenat är kul att fritera men kräver lite tålamod så de blir läckert gröna och inte en hård brun klump...

Alla rotsaker är utmärkta att fritera man gör som med pommes fast med olika rotsaker som morot, palsternacka och så...

Fiskoch tex kyckling, med frityrsmet eller panering funkar utmärkt
    Fuska och köp tempura - den är jättebra och man kan smaksätta den med tex chili, ingefära, vitlök, curry etc eller bara byta ut vatten mot öl

• ia25

Jag tittade på tv4 morgonen nu iveckan. Där friterade de strömmingsfileer och till det så friterade de potatis. Serverade i en tidningsstrut med en dressing till, fish´n chips!!
    Det såg jättegott ut. Receptet går säkert att hitta på tv4.se

Annars är det gott med friterade räkor, fläskfile och kyckling.

• Tess76

Detta är jättegoda tilltugg: www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=322777

Det är lite pill innan friteringen, men inget svårt även om det står svårighetsgrad avancerat.

• BaraPyssel

Ett tips om ni ska fritera "färsk" potatis är: När ni skalat och "format" potatisen så lägg den i riktigt saltat vatten, låt den dra där i ca en timme. Torka sedan potatisen torr. Fritera en liten stund, ta upp korgen ur fritösen och låt fritösen få upp värmen, ner med korgen igen och fritera färdigt. Saltet drar ut vätskan ur potatisen utan att stanna kvar och då blir potatisen krispigare.

• dalarnarules

Annars kan man ju göra fondue eller hur det nu stavas...
    Man skär kött i småbitar och så får alla varsin pinne som man sätter kött på och sticker ner i grytan... men kan även ta championer eller tomat eller nåt annat...

• BaraPyssel

Fondue är gott ja, men det ska helst vara kokosfett eller buljong.

• annca

Fondue med olja. Och alla de slags fasta grönsaker, ananas, biff, fläskfilé, calamares, jätteräkor, kycklingfilé... mmm

• BaraPyssel

Jag tyckte att det var godare med kokosfett till fondue. Vi gjorde ett test förra nyår. Var så många att vi fick ha två grytor, en med olja och en med kokosfett. Alla tyckte att kokosfettet satte bättre smak. När man "fonduat" klart kan man låta fettet kallna och hälla på en plastflaska och stoppa i kylen, det håller sig till nästa gång.

• Bonanza

Halloumi är jättegott att fritera!! Mums!

Annars så röstar jag på calamariringar, de är också goda.

• Hallonsmurf

Tack för alla tips!
    Vad är calamariringar? Äter man det till middag? Köper man de färdiga? Vad serverar man till?

• dalarnarules

calamari är väl bläckfisk..

• annca

och det är jättegott med sallad, sötsur sås och aioli till calamares!

Svar på tråden Bra bjudmat i fritös, tips tack!