• Mizuki

Barngrind från IKEA?

När jag lagade mat idag fick dottern för sig att smita in på toa och krafsa lite i kattlådan.. :s Fullkomligt förståeligt, hon avgudar katterna och vill göra allt de gör, men inte allt för fräscht.
    Vi behöver alltså en grind att sätta för dörren, för hur roligt hon än hade så vill jag inte att hon gör om det.
    Jag har för mig att det finns grindar på IKEA, gör det det eller är det bara något jag har drömt?
    Jag har letat som en galning på deras hemsida men hittar inte en enda barnsäkerhetsgrej, men vi har ju köpt petskydd och skåplås där så jag vet ju att det finns..

Alltså:
    *Finns det grindar på IKEA?
    *Vad kostar de isf?
    *Finns det någon länk så att jag kan kika på den/dem?

Vi ska till IKEA på fredag, så egentligen kan jag ju kika själv då, men jag skulle vilja veta innan så att man kan jämföra med de i barnbutikerna.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Barngrind från IKEA?
  • Mumin

Vi har en bra grind från Ikea, en trägrind som man skruvar fast. Vi provade en annan metallvariant först, en som man inte behövde skruva fast men vi avskydde den och bytte. Den hade en tröskel som vi snubblade på och då lossnade hela grinden. Den här trägrinden är vi supernöjda med. Men nu är det snart 3 år sen vi köpte den, det är inte säkert att exakt samma finns längre.
    Vår ser ut så här (dålig bild, hittade den på Google):

http://www.klipp.se/upload/images/img/1105044542.jpg

After all... tomorrow is another day.
  • Mumin

Ungefär så ser den ut menar jag, ser inte exakt. Men bra är den, kostar ca 500 om jag inte minns fel.

• Mizuki

Tack för svaret och bilden! Grinden ser jättebra ut, hoppas att de har någon liknande variant nu.
    Hur långt isär (ungefär) sitter spjälorna?
    Anledningen till att vi vill ha grind istället för att stänga dörren är ju att katterna ska kunna ta sig igenom, så de får inte sitta för tätt.

• Mumin

Hittar ingen linjal men kanske 5 cm, kanske lite mer...? Nog för smalt för en katt i alla fall. Men jag tror att det är nåt med regler, att det inte får vara för brett för att barnet inte ska kunna fastna med huvudet.

Ja, jag undrade faktiskt lite om det var så att ni saknade toadörr .

• Mumin

Ni får väl sätta en kattlucka på toadörren

• Gull Mamman

Vi har köpt vita grindar på Ikea fast det var ju över 1år sen.
    Våran katt kommer igenom den fast vi har böjt till den lite
    Annars kommer han inte igenom hehe ..
    De var billiga också ..

*kram*

• 700523

man kan väl alltid såga upp en liten "lucka" längst ner i grinden

• Mizuki

Mumin: Haha! Nej, tyvärr kan vi inte sätta lucka på dörren.. Det hade varit det bästa, men vi bor i hyresrätt.

Gull Mamman: Tack för svaret!
    Var inne hos dig och läste att din katt är 50% skogis, han borde alltså vara ganska stor? Så då kanske det funkar för oss också?

Sitter IKEA's grindar (har precis läst att det finns två olika) direkt på golvet eller kan man sätta dem så att de sitter en bit från marken? Katterna kanske går med på att åla lite..

• Mizuki

700523:
    Hm, ja det låter ju som en bra idé. Om man köper trävarianten, så sågar man bara av en spjäla längstner så att det blir en lite bredare öppning..

• 700523

ja precis, bara precis så stort att katten kommer igenom

• Mumin
    Mizuki skrev 2006-10-21 21:43:02 följande:
    Mumin: Haha! Nej, tyvärr kan vi inte sätta lucka på dörren.. Det hade varit det bästa, men vi bor i hyresrätt.Gull Mamman: Tack för svaret! Var inne hos dig och läste att din katt är 50% skogis, han borde alltså vara ganska stor? Så då kanske det funkar för oss också?Sitter IKEA's grindar (har precis läst att det finns två olika) direkt på golvet eller kan man sätta dem så att de sitter en bit från marken? Katterna kanske går med på att åla lite..
    Du kan skruva upp dem på vilken höjd du vill, i alla fall vår.
  • Mizuki

Tack för tipset!

Vi får klämma och känna på lite olika den här veckan, så får vi se hur det blir.

• Mizuki

Mumin: det låter ju jättebra! De flesta grindar jag har sett sitter på en list eller vad man ska kalla det, så de sitter precis mot golvet.

• sulinajo

Annars finns det på babyland/babyproffsen eller liknande affär,för 199kr.Den är i trä o väldigt smalt mellan spjälorna.Man får såga själv i rätt längd,har man måtten innan så sågar de i affären

Svar på tråden Barngrind från IKEA?