• Apif la deuxième

Volontärarbete i utvecklingsländer, positivt eller negativt?

Jo tjena!

Jag har funderat ett tag på att jag ska bege mig ut i världen och få skit under naglarna och för en tid ge upp mitt bekväma liv för att volontärarbeta för utsatta kvinnor och/eller handikappade gamla och barn.

Kände mig nöjd med mitt beslut (som nog till lika stor del var för mig själv som för objektet för hjälpen) tills jag diskuterade detta med en vän som var emot volontärarbete.

ARgumentet var att om "rika" västerlänningar åker till utvecklingsländer för att jobba gratis och känna sig som fina människor, så kommer det drabba lokalbefolkningen som inte får jobb, eftersom "vi" stjäl deras jobb genom att jobba där ideellt.

Visst fanns det en bra point i det. Nu är jag osäker på hur jag ska göra. Hur ser ni på volontärarbete utomlands?

• Svar på tråden Volontärarbete i utvecklingsländer, positivt eller negativt?
  • Lequisha

Jag tycker det är skitbra!
    Var själv på väg till ett barnhem i Nigeria men fick annat jobb utomlands istället.
    Har kvar emailadressen till barnhemsmanagern om du vill ha!
    Barnen är mellan 0-18 år och all personal är volontär. De lever på bidrag från privatpersoner. Man betalar resan själv men har boende och mat på barnhemmet samt viss fickpeng.

Jag tycker det är kanon. Eftersom volontär oftast innebär boende på plats så är det många som inte kan. Dessutom kan det visst vara så att man "stjäl" jobben från lokalbefolkning som skulle vara överlycklig över mat och tak över huvudet. MEN den krassa sanningen är att det är lättare att hitta sponsorer om västerlänningar jobbar där. Verkar på något sätt mer seriöst i deras ögon. Rasistiskt och trist, men den krassa sanningen tyvärr.

• Odella

Jag har också spånat i samma banor som du TS, men i mitt fall tänkte jag arbete som barnskötare. Skulle vara så skönt att få göra något annat ett tag. Men jag har också hört talas om att volontärarbetarna "snor" de inföddas arbeten, och det är ju liksom inte meningen.

• Apif la deuxième

Lequisha, ja du får hemskt gärna skicka mig adressen i min inbox eller gästbok! Jag utforskar alternativ och försöker hitta något, helst jobb med andra människor.

Intressant synpunkt, att de sponsoreras mer om de har västerländska volontärer istället för lokalinvånare.. Viktigast är ändå att de som har det svårt får hjälp tycker jag, även om min insats skulle vara ett piss i mississippi med tanke på världens misär.

• Lequisha

Har skickat uppgifterna nu. Vet dock inte varför jag skrivit Nigeria. Barnhemmet ligger i Uganda och ingen annanstans

Svar på tråden Volontärarbete i utvecklingsländer, positivt eller negativt?