• Tilde 04

Kan man tända eteriska oljor med spädbarn i huset?

har läst någonstans att man ej bör göra det men nu hittar jag ej informationen.

• Svar på tråden Kan man tända eteriska oljor med spädbarn i huset?
  • gård

det måste väl bero på vilken olja, när sonen var lite eldade vi lavendel om kvällarna, är ingen expert, men han överlevde.

• Lilla Prussiluskan

Jag får astma av det!! Jag skulle nog avstå, bebben kan vara överkänslig eller att det retar i luftvägarna...

• Lilla Prussiluskan

Jag får astma av det!! Jag skulle nog avstå, bebben kan vara överkänslig eller att det retar i luftvägarna...

• KarinaL

Det är helt OK men endast vissa oljor som mandarin, citron, lavendel och ev eukalyptus om bebisen är förkyld. Om du har en elektrisk aromaspridare så sätt på den i bebisens rum i bara några minuter (2-3 minuter) men INTE när bebisen är där. Vi brukar använda aromaterapi för att lugna vår son när han är orolig och ibland när han är lite förkyld. Det har fungerat jâttebra men vi har alltid frågat en kompis som är duktig på aromaterapi och som säljer eteriska oljor.

Är det för er skull eller bebisens du vill tända oljorna? För att det ska lukta gott eller pga av problem hos er eller bebisne, typ sjukdom?

• Tilde 04

För att det ska lukta gått och vara avslappnande.

• jagodu

Inga problem, jag frågade min mamma som är barnmorska när min lilla var nyfödd och det är tydligen helt lugnt. Så gör det och ha det så mysigt!
    Kram

"Om man alltid gör det man alltid gjort kommer man alltid få det man alltid fått"
  • m1nn13

Jag skulle absolut inte gjort det.
    Hälsningar från en allergiker.

• jagodu

Nu vet inte jag, men om du ammar har ni ju samma antikroppar och bebisen har ju ditt skydd så då ska det väl inte vara nån fara med typ allergi om du inte har det?
    Så skulle jag tro att det är... Tror dessutom att den lilla är för liten för att ha utvecklat allergier när man är så liten, frågade nämligen mor om även detta eftersom jag har hud oxå men hon sa att en sån liten inte är allergisk tack vare bröstmjölken (framförallt)
    Sen tror vi väl olika.

"Om man alltid gör det man alltid gjort kommer man alltid få det man alltid fått"
  • Isabella

Jag själv skulle aldrig göra det. Det är ju en väldigt stark "doft" o små bebisar är ju rätt känsliga för starka dofter.

Svar på tråden Kan man tända eteriska oljor med spädbarn i huset?