• Stoffe76

Min dotter knakar!

Min dotter är snart tio månader gammal. När man lyfter upp henne "knakar" det i henne. Det är inte alltid som det hörs, men man känner det oftast. Detta gäller främst när hon har suttit en stund. Såhär har det varit åtminstone sedan hon var sex månader.

Själv har jag stela leder när jag har suttit och får "vagga" fram en stund tills jag har mjuknat. Jag har dock aldrig sökt läkare för det, eftersom det inte besvärar mig särskilt mycket. Jag är snart 30 år, och det känns förstås konstigt att jag är stel som en gammal gumma...

Men jag är lite orolig för det här med dottern. Jag har inte lyft så många barn i hennes ålder, men de jag har lyft har inte knakat. Jag ska naturligtvis ta upp detta med BVC-läkaren när jag träffar honom/henne om några veckor, men vill höra om någon känner igen det? Någon som har en aning om vad det kan vara? Eller är det helt normalt?

• Svar på tråden Min dotter knakar!
  • Stoffe76

Sökte just på ordet "knaka" och hittade en del inlägg från folk med knakande bebisar. Verkar vara ganska vanligt och kunna växa bort. Man hittar en hel del inlägg om andra saker som knakar också, allt från parkettgolv till Brio-vagnar och blygdben.

Nu är jag lite lugnare. Om det är någon som har något informativt/smart att skriva om knakande bebisar så är det ändå välkommet! Kanske någon som vet vad det beror på?

• Ylle

min 2åriga dotter knakar också, i ryggen och i handlederna. hon knakade redan när hon låg i magen. oroar mig inte...

• Nalle Puh73

*skratt* Läste lite fel på rubriken
    Jag läste min dotter knarkar, men insåg ganska snabbt efter meningen: Min dotter är snart tio månader gammal, att det var nåt som inte stämde. Förlåt.
    Hade också en knakig kille när han var yngre (knakar än ibland), frågade nån gång på Bvc och fick veta att det kunde vara så ibland. Tror nog inte det är någon fara, men du kan ju fråga för att bli lugn själv.

• Stoffe76

Jag hade aldrig hört talas om knakande barn innan (däremot knarkande, tyvärr. Jag jobbar inom socialtjänsten). Därför har jag oroat mig en del.

• Jalapeno

hört förklaringen att det är vakum i lederna som släpper när man drar lite lätt i lederna. Det är hur som helst inte farligt varken hos barn eller vuxna.

• Fia 74

Min pojke är 1 år och han "knakar" också. Han har gjort det sen han var liten bebis. Jag har funderat över vad detta kan vara men aldrig varit orolig... Nu har ju jag också fått lite svar över vad detta kan vara genom att läsa tråden, så nu känner jag mig helt lugn.

• Mickus

Min kille knakar också när jag lyfter honom efter att han suttit en stund. Känns obehagligt när man känner att ryggen knakar, känns som att kotorna faller på plats igen. Men eftersom det finns fler knakande bebisar är det väl normalt och han klagar ju aldrig på att det gör ont.

• Stoffe76

Skönt att det finns fler knakande bebisar och att det verkar vara normalt!

Svar på tråden Min dotter knakar!