• Gumlan

Är en vanlig arbetsvecka 38 eller 40 timmar?

jag har alltid trott det är 40, men sambon säger att det är 38... så vem har rätt?

• Svar på tråden Är en vanlig arbetsvecka 38 eller 40 timmar?
  • blonde redhead

40 timmar är rätt

8 timmar om dagen.

• Nyfiken gul

40 timmar...

8 timmars arbetsdag x 5 veckodagar = 40 timmar

• Gumlan

ja men visst är de... men sambon är bergsäker på att det är 38 timmar!

• Fjuppan

Det är nog från företag till företag. Min mans företag praktiserar 39 timmar/vecka som heltid, på mitt företag arbetar vi 40 timmar/vecka som heltid.

• Fjuppan

Glömde:

Det handlar ju om att en del företag använder sig av arbetstidsförkortning, dvs tid som man arbetar (upp till 40 timmar/vecka) och som sedan läggs i en bank att ta ut som komp i t ex mellandagar och klämdagar.

Hos oss arbetar man som sagt 40 timmar/vecka på en heltidstjänst, samtidigt är det så att vi alltid bjuder på ledighet (inte sommarsemester) när alla kan vara lediga samtidigt, dvs när alla barn är lediga från förskolan. Så utslaget på ett år blir det ändå inte 40 timmar....

• MalinI

Det varierar väl lite från 37 till 40 timmar.
    Olika företag har olika antal timmar för heltid. Men generelt så är det 8 timmar om dagen 40 timmar i veckan.

På mitt senaste uppdrag innan mammaledigheten hade det företaget 37,5 timma. Mitt företag räknar på 40 timmar.

• listo

Generellt sett: 40 timmar
    I vissa fall kan det dock vara ända ner till 37 timmar, men generellt sett alltså 40 timmar. 8 timmars arbetsdag, 5 dagar/vecka.

• Lilla jag 81

Jag jobbar inom vården och vårt fack har förhandlat ner vår arbetstid till 38 timmar i veckan p.g.a att vi jobbar helger och så!!

• Tulip

Jag jobbar 40 timmar i veckan under oktober-mars och 38 timmar/veckan under april-september. (Vi slutar halv tre på fredagar under sommarhalvåret istället för halv fem.) Utslaget på ett år borde min arbetsvecka således vara på 39 timmar.

Hos min förra arbetsgivare var arbetsveckan 38 timmar. Så att säga att en arbetsvecka alltid är si eller så många timmar går inte.

♥♥♥ vecka 23 ♥♥♥
  • dison

38.25 tim/v gäller om man inte bara arbetar vardagar utan även helg.

• chemistry

Vårt företag har 38 h/vecka som heltidstjänst (7,75 h/dag).
    Samtidigt har vi arb.tidsförkortn och får ledigt t ex nu i jul 27-29 dec. Bra avtal tycker jag!

• biomedbonus

Det beror ju på vilket jobb man  har, när jag var personlig assistent så hade jag aldrig någon rast därför blev  veckan kortare.

• tvilling77

Vi har 38,5..beror ju helt på vilket kollektivavtal man följer...

Svar på tråden Är en vanlig arbetsvecka 38 eller 40 timmar?