• Annikannanas

Vilken kattras fäller minst?

Hej

Hjälp mig i mitt väljande av katt.
    Jag vill ha en korthårig variant och undrar två saker.

1. VIlken kattras fäller minst FÖRUTOM NAKENKATT
    2. VIlken kattras är relativt lugn

Jätte jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Vilken kattras fäller minst?
  • Eve80

Mina katter fäller väldigt lite, de är blandras mellan bondkatt och siames. De är dessutom ganska lugna. De har pudergrå päls och den ena har lite kortare päls en en vanlig bondkatt och den andra har lite längre och tjockare.

• Skärgårdsfru

Rexade katter fäller väldigt lite päls. Cornish rex är en favorit hos mig. Jag tycker dom är så fula att dom blir söta FÖrstår du? Jag vill själva ha en sådan i framtiden. På följande sida så hittar du lite info om raskatter:

www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm

eller på

www.katter.nu och så får du klicka dig vidare till kattfakta->kattraser.

• Skärgårdsfru

Eve80

Problemet med bondkatter är att dom varierar så mycket i temperament och pälskvalité. Det går inte att förutspå att vissa katter blir lugnare än andra och att vissa katter fäller mindre.
    Bara för att din bondkatt inte fäller så mycket och är lugn så finns det ingen garanti för att en annan bondkatt fungerar på samma sätt.

Med detta menar jag givetvis inget ont om bondkatter, jag har själv 8 st Men med en raskatt så kan man vara tämligen säker på vad man får.

• Eve80

Skärgådsfru
    Så sant så sant, men med mina katter är det så.

• Skärgårdsfru

Eve80

Ja jag har förstått att just dina bondkatter är så Men det jag ville komma fram till var att när man köper en bondkatt så kan man lika gärna få en katt som inte är så och TS efterfrågade specifikt efter en kattras som är lugn och inte fäller så mycket. Vilket man inte kan garantera med en bondkatt på samma sätt som en raskatt.

• Skärgårdsfru

Glömde ju helt bort att skriva att även om Rexkatter fäller väldigt lite så är både Devon Rex och Conrish rex livliga katter.

Svar på tråden Vilken kattras fäller minst?