• Tilde 04

vågar man köpa ett hus me krypgrund??

Verkar vara så stora risker med sånna hus.
    Står på anticimex hemsida att 1 av 3 hus med krypgrund har fukt och mögel problem!!

• Svar på tråden vågar man köpa ett hus me krypgrund??
  • Anniz83

Vår erfarenhet av de hus vi tittat på med krypgrund har tyvärr haft väldiga problem med fukt. Men ta dit en besiktningsman, han ser ju på en gång hur allvarligt det är med sina verktyg. Han brukar också skriva ett program man ska följa för att få bukt med det.

• Pyssilullan

Vi köpte hus ör 1 månad sedan med kryprund!

Vi tog dit en besiktningsman innan köpet som kollade så att allt såg bra ut.
    Bara att städa ur grundet så minskar risken!

Dom brukar säga så här:

Ju ÄLDRE hus ju MINDRE risk för sådana skador..

vilket man kanske inte tror

• Carisma95

Är arbetet rätt utfört ska det inte vara några problem! Är man ändå orolig kan man besikta och kolla upp grunden innan köp, ev. installera en avfukatare.

• Tilde 04

Jo, säljarna har besiktat huset och allt var ok.
    Men vi är så oroliga eftersom vi ej vet hur man sköter ett sånt hus.
    Huset är byggt 68.

• modesty

Vet inte om bara jag är nojjig men jag skulle nog vilja besikta huset själv. Är ju iof. skönt att det redan är gjort men man ser ju saker även själv då man går runt med besiktnings mannen, saker man kanske inte hade sett annars före köpet..
    Besiktningsmannen berättar ju även åtgärder vad man kan göra osv. (Vår besiktning kostade 5200 utförd av anticimex) ..(vi har krypgrund med avfuktare installerad )
    Många hus har ju torpargrund- krypgrund och sköts den på rätt sätt så är det ingen fara.
    Fördelen med en avfuktare är ju att man aldrig i princip behöver fundera på grunden, den sköter sig själv därnere. Den slår på och av vid viss % luftfuktighet. Vi har även en liten display inne i huset så vi kan se fukt % om vi skulle vara nyfikna. Har även besiktning av anticimex var 3:e år.

• Joonas

Krypgrund passar inte alla underlag. Vi bor i en sandskog och där är krypgrund perfekt då marken är självdränerande. Men om du bygger på lerjord är det lite annorlunda. Då hade jag nog valt hus med platta på mark!

• Tilde 04

modesty- vad kostar en avfuktare??

• modesty

Kostnaden beror ju på storleken på avfuktaren du bör ha, dvs. hur stor kvm yta grund det är. Avfuktare finns i många olika storlekar, märken (vi har munthers) och pris klasser..
    De förra husägarna köpte avfuktaren så jag kan tyvärr inte säga priset =(
    Hör er för i fackhandel vilken som skulle passa er bäst innan ni avfärdar huset, kanske inte alls blir dyrt i just erat hus!

Svar på tråden vågar man köpa ett hus me krypgrund??