• Maj grodan

Hur får jag bort blodfläckar från grå soffa?

Hej

Gubben blödde näsblod häromdagen i soffan och det blev 3 fläckar. Tvättade med kall mineralvatten sen med tvål och det går ej bort. Soffan är av tyg och mellangrå.

Hjälp!!

• Svar på tråden Hur får jag bort blodfläckar från grå soffa?
  • norgesessan

hadde det varit presis skal den som blödde spota lite och tvetta med det...det är ett gammalt råd for brudar om dom har fått blod på brudklenningen....HAR ALDRIG PROVAT...tv shop har et par produkter som kan hjälpa:) sorry, har inget bra råd...provea lite til, med andra saker..passar det att ha en soffkudde der? Hejdå...

• BettySpaghetty

Salt kan hjälpa.

• systernegativ

super10 tycker jag brukar funka. det gamla 80-talsrengöringsmedlet är en universallösning som funkar på det mesta :)

• Mamsi

Salt är mitt tips med. Fick bort blod på en skjorta för många år sen med det. En killkmpis blev misshandlad och därmed mycket blodig

Allt gick bra för killen Lyckligtvis inga allvarligare skador.

Det gick bra för skjortan med som även den blev helt återställd.

• Mollie

Tänkte åxå rekommendera Super-10. Fast jag vet inte, ska man inte tvätta ojektet när man sprutat på det medlet? Lite svårt att stoppa soffan i maskin...

• systernegativ

kolla om tyget går att ta av, i såna fall kan du ju blötlägga och fläckbehandla och sedan slänga i maskin.

det finns ett problem med att fläckbehandla soffan som den är. och det är att fläckborttagningsmedlet kan skapa en fläck i sig. inte så kul :/

• Sossie

Hej!
    Nu kommer mitt allra bästa tips för alla fläckar!
    Babyvåtservetter! Min syster tipsade mig om det, testade på riktigt gamla intvättade blodfläckar på ett gammalt lakan, och det gick väck Visst fick man gnugga en stund, men det försvann, sen var det bara att tvätta lakanet igen och det var som nytt!
    Har alltid babyvåtservetter hemma i städskåpet nu

• Mollie

Sossie!!
    Vad är det för starkt äckligt i dem då? Stackars barn som ska tvättas med dem...

• TantG

Håller med Sossie! Baby våtservetter! Can't beat the feeling!

• Skusan

Mollie: Precis vad jag tänkte när jag läste... Man kan ju undra... Rena klorinet eller? *svider i rumpan på bäsen*

• Mollie

Måste vara bättre att ha torra servetter med lite ljummet vatten på i så fall... Måste va jättestarkt ju!

• Maj grodan

Tack för alla super tips. Ska nu testa först med tvättservetter.

Ang. salt hu går man till väga? Ska man blöta tyget och sen gno in saltet??

• Ishtar

Kan prova galltvål. Finns på Duka. Har iaf fått bort senap och ketchup från soffa med det. Och blåbärsfläckar, fast de senare syntes det en svag skugga av:)

Svar på tråden Hur får jag bort blodfläckar från grå soffa?