• Hjortrongull

Gudinnan

Var är Gudinnan?

Innan de tre stora patriarkala religionerna såg sitt första gryningsljus, tillbad människan Gudinnan. Hon hade en rad olika namn som Nerthus, Kybele, Epona, Nut, Hera, Afrodite, Hathor, Demeter, Artemis mfl.

Vad kan man i gamla skrifter, i lämningar, statyter osv utläsa om Henne?

• Svar på tråden Gudinnan
  • Hjortrongull

Fann något spännande:

Skälet till att Muhammed aldrig behövde förklara i koranen vem Allah var, är att hans åhörare redan kände till Allah långt innan Muhammed var född. Ordet Allah kommer från de arabiska orden al-ilah. Al är bestämd artikel och ilah det arabiska ordet för "gud". I Arabien såg man solguden som en kvinnlig. Denne Allah, månguden, var gift med solgudinnan och tillsammans gav de upphov till tre gudinnor som i folkmun var kända som "Allahs döttrar". Gudinnorna hette Al-Lat, Al-Uzza och Manat och var tillsammans med Allah och solgudinnan betraktade som de främsta av de arabiska gudomarna.
    Innan Allah äns var påtänkt, var det solgudinnan som ensam tillbads av folken.

• marina81

Gudinnan var alla gudars moder, hon var den som födde guden, som var hennes son, men även hennes älskare. Hennes heliga färger var vit, svart och röd. Hon var känd i tre former, som jungfru, moder och vis gammal kvinna. Månen var en symbol för henne, och den hängde samman med menstruationen som ansågs helig.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • marina81

Något annat spännande är Isis med sonen Horus, som är en tydlig förebild för Jungfru Maria och Jesusbarnet. Spännande är även Tammuz och Ishtar..Ishtar födde Tammuz, han var även hennes älskare, och sedan dog han, varvid hon hon räddade honom från underjorden, och han återuppstod igen. Därifrån kommer Jesusmyten, om döden och återuppståndelsen. Ishtar var en evig jungfru, trots att hon hade sex och födde barn. Det var även så att jungfru Maria inte hade någon hög status i kristendomens början, men kyrkan var tvungna att upphöja henne, eftersom folket var vana vid att vända sig till en kvinnlig gudom.

• Hjortrongull

Marina81

Vad du kan mycket!!!

Jag har läst att jungfru var kvinnan så länge hon var ensamstående dvs singel oavsett om hon var oskuld eller inte. Mödomshinnan hade inget med det att göra....

Har du sett bilden av en leende "OrmGudinna" från Irak? Hon är ca 5-6000 år gammal? Hon håller ett litet barn till sitt vänstra bröst... Så vacker!

• marina81
    Hjortrongull skrev 2006-10-22 18:16:39 följande:
    Marina81Vad du kan mycket!!!Jag har läst att jungfru var kvinnan så länge hon var ensamstående dvs singel oavsett om hon var oskuld eller inte. Mödomshinnan hade inget med det att göra....Har du sett bilden av en leende "OrmGudinna" från Irak? Hon är ca 5-6000 år gammal? Hon håller ett litet barn till sitt vänstra bröst... Så vacker!
    Ja, det stämmer, ordet jungfru hade inget med mödomshinnan att göra. Det fanns t.ex. tempeljungfrur, som hade sex till Gudinnans ära med män, (ja, det fanns även män som gjorde detsamma) och dessa var jungfrur, de kunde sedan gifta sig efter de var klara med sin tempeltjänstgöring. I Bibeln omnämns de i hånfulla och nedsättande ordalag (skökor osv). Ett barn som föddes av en sådan jungfru ansågs vara Gudinnans barn och omhändertogs av kvinnans familj/stam, inget snack där om oäkting eller liknande.

Det finns en hällristning i Sverige, undrar om det är på Gotland, av en ormgudinna, en kvinna som sitter bredbent och hållar en orm i varsin hand. Ormen var Gudinnans symbol även den, och står för de underjordiska kunskaperna, de som tillhör den gamla visa kvinnan. Man tror t.ex. egyptiska prästinnor använde sig av gift från kobror för att göra andliga resor, de blev alltså "höga" på det, liksom häxorna här i norden använde olika svampar och växter för att göra bl.a. "flygsalva" vid de schamanistiska gudinneritualerna. Vid dessa andliga resor upplevde prästinnorna/häxorna att de flög och träffade övernaturliga väsen, som de fick kunskap från.
  • Hjortrongull

Den hällristning du talar om är en sten *ler*
    Troligtvis har den nyttjats som begravningssten, men jag misstänker att det finns ett otal olika förklaringar till vad den är.

Vad har du läst om Nerthust? *nyfiken*

• marina81
    Hjortrongull skrev 2006-10-23 18:46:35 följande:
    Den hällristning du talar om är en sten *ler*Troligtvis har den nyttjats som begravningssten, men jag misstänker att det finns ett otal olika förklaringar till vad den är.Vad har du läst om Nerthust? *nyfiken*
    det är en gotländsk bildsten . Ser ut såhär:

Det jag läst om Nerthus är att hon var en Modergudinna, Moder Jord, "mamma" till Frej och Freja, de tre var av vanasläkt och var tidigare gudomar i Norden än vad asarna var, som kom senare och de senare försökte då köra bort vanerna. Då detta inte lyckades så upptogs vanerna bland asarna. Hon drogs tydligen omkring i en vagn dragen av kor. Under en senare epok maskuliniserades hon och blev en manlig gudom som kallades Njord.
  • Hjortrongull

Jag söker efter mer information om just henne, men det verkar vara ont om kunskap runt vår Stora Moder i Norden.
    Vagnen som är dragen av kor vet jag, samt att allt järn gömdes undan när hon drogs runt, hon var av ännu äldre "släkt" än Frey & Freya - hon är den äldsta Gudinnan i Norden.

Har du läst något av Birgitta Onsell?

• Hjortrongull

**S**

Hur lyckas du sätta in bilder????

Den är så vacker!!!!! *kikar på bilden*

• marina81
    Hjortrongull skrev 2006-10-23 19:34:20 följande:
    Jag söker efter mer information om just henne, men det verkar vara ont om kunskap runt vår Stora Moder i Norden.Vagnen som är dragen av kor vet jag, samt att allt järn gömdes undan när hon drogs runt, hon var av ännu äldre "släkt" än Frey & Freya - hon är den äldsta Gudinnan i Norden.Har du läst något av Birgitta Onsell?
    Ja, jag har nog läst alla hennes böcker.

Järn anses ju allmänt i folktron vara avskytt av t.ex alver och småfolk, det kan troligen härledas till att järn har med krig att göra, Nerthus (ja, hon fanns först, sedan uppkom Frej och Freja som hennes barn) och hennes tillbedjare var fredliga, arkeologiska bevis pekar på en fridsam jordbrukskultur där fruktbarhetsriter var ett viktigt inslag. Eftersom de var så fredliga var de ett lätt offer för mer krigiska stammar som tillbad gudar såsom Oden och Tor, och dessa erövrare använde järn. Jag har för mig att under i vart fall tidig bronsålder så var Norden Gudinnedyrkande, men att sedan under järnåldern så övergick vi till patriarkat. Kanske därför järnet var tabu, är iaf min teori.
Svar på tråden Gudinnan