• namn

Hemmagjord adventskalender med paket

När jag var liten ordnade min mormor med en adventskalender (anslagstavla) med fastknutna små paket. Vi (jag och min bror) fick öppna ett paket varje dag fram till jul. Det var ett russinpaket, några små kulor och andra roliga saker.
    Nu funderar jag på att fixa en sådan åt min dotter. Har bara för dålig fantasi. Hon är 1 år och 10 månader i december, Jag tänker mig små paket med rätt billigt innehåll. Inget godis. Har någon några bra förslag?
    MVH Namn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-22 20:20:47:
    Nästa fråga blir: Vad använder ni att fästa fast paketen på? Anslagstavla?
    Har någon en bild?

• Svar på tråden Hemmagjord adventskalender med paket
  • SaramedM

I fjol gjorde vi det åt M och det var mkt uppskattat. Hon fick:

-små tomtar från panduro

-bondgårdsdjur ( fick en bondgård av morfar sen i julkapp)

-bokmärken

I år vet jag inte riktigt vad jag ska lägga i den faktiskt, jobbar på saken men tror att det blir lite klistermärken,kanske någon lite bok, kritor,större pärlor att göra armband av

• namn

hur gammal var din dotter i fjol?

• Skrinda

Eftersom vår ettåring dels har på tok för många leksaker och dels är för liten för det mesta i småsaksväg (pärlor, klistermärken osv) har vi tänkt kopiera adventskalendern mina föräldrar gjorde till mig när jag var liten:

Köp en "halvstor" Duploförpackning och dela upp bitarna på 24 paket. Om man köper en låda som innehåller lite gubbar och djur så räcker det med en figur i varje paket och kanske 2-3 vanliga bitar i de andra

Jättekul med ett paket varje dag och ändå en vettig rejäl grej i slutändan istället för en massa "småkrafs"

• Smulan

Jag skulle oxå behöva lite tips. Har en dotter på 2,5 år och en son på strax över 1 år. Går ju inte att ha vad som helst i adventskalendern då.

• namn

Skrinda: Vilken bra ide! Ja, det känns ju onödigt att fylla paketen med en massa krafs så det var en underbar ide, den kommer vi nog kopiera.

Nästa fråga blir: Vad använder ni att fästa fast paketen på? Anslagstavla?
    Har någon en bild?

• Skrinda

Jag har som tur är en jättefin adventskalender som min mormor broderat, med små mässingsringar där man knyter fast paketen. Men annars låter ju en anslagstavla som en kanonidé!

Har sett i en del inredningsbutiker att de har adventskalendrar i form av snögubbar och tomtar som ser ut som byråer med små lådor för presenterna. På hobbyaffärer finns det säkert "gör det själv byggsatser" för adventskalendrar i tex väv och filt.

Ja, visst är det en kanonidé med Duplobitar!?

• SaramedM

Hon var 18 månader i fjol

Vi har en fin gammal adventskaleder som min mammas mormor har sytt.

• Villebusen

Vi fick en broderad kalender förra året utav tjejens farmor och det var förfylld.. Kommer att försöka fylla den själv i år men vad ska man fylla.. inget godis och inget krafs.. det där med lego känns ju som en helt bra ide... eller massa guldtior.... eller bondgårds djur då hon älskar det.

• Gul13

Jag har tipsat min mamma till dotterns kalender (2 år i januari)
    * Pixi-böcker
    * bondgårdsdjur
    * nappar
    * strumpor
    * kritor

Förra året (1 år) fick hon bla haklapp, någon liten bok, tygtärningar med motiv, nappflaskstork ... jag minns inte alla. 1:a paketet är alltid ett datumljus.

• xandra84

tandborstar är roligt...kritor, målarblock studsbollar, såpbubblor...mmm

• namn

tack för alla bra förslag, är det någon som har fler?

• Gul13

Vår dotter har inte mycket hår ... jättelite hår rent av ... så för henne är det inte aktuellt med tofsar, spännen osv men annars är det ju populärt hos flickor.
    Mamma berättade att hon hade köpt ett set med köksredskap ... slevar, vispar osv ... som hon tänkte lägga i kalendern. så inte jag skulle köpa samma. Plastbestick och muggar/koppar/fat har hon redan men annars kan ju det bli många paket av ett set.
    Behöver hon mockasiner? = två paket. Perfekt. Raggsockar har jag beställt oxå och vantar.
    Nu är snart min kreativitet slut. Hoppas du har fått lite idéer. Förresten har mamma broderat en bonad med små ringar att hänga paketen i. Tejpa fast presentband som du fäster dem i. När vi var barn hade vi bonader med förtryckta jul-motiv och små ringar till paketen.

• Soldyrkaren

Jag såg att Ellos eller Halens hade en i trä. Den var byggd som ett hus med små lådor att dra ut.

Svar på tråden Hemmagjord adventskalender med paket