• Trancequeen

Hög halt av östrogen = större bröst?

Detta inlägg är inte av känslig natur, men det är i största synnerhet en kroppslig fråga, därför valde jag att placera det under Kroppsligt!

Jag och min sambo var på väg hem från tennisen ikväll då vi kom in på ämnet vad som styr bröststorleken hos oss kvinnor. Han menade på att en hög halt av östrogen innebär att kvinnan får större bröst, medans jag menade på att bröstens storlek till stor del är kopplat till fettvävnad.

Nu undrar vi om det finns någon här som kan tala om det ena är mer rätt än det andra. Jag tycker personligen att det var en väldigt intressant fråga!

• Svar på tråden Hög halt av östrogen = större bröst?
  • Peztis

Arv kanske spelar in också?

Satt och funderade på det där med östrogen osv. Är det så att om man har lägre halter med östrogen, har man då svårare att bli gravid? I så fall så skulle alla vi som har små bröst ha svårare att bli gravida...
    I och försig så stämmer ju detta på mig, har små bröst och hade svårt att bli gravid, men vid ivf-undersökningen så kollades ju även hormonhalter och de var ok.

*spånar*

• Trancequeen

Jag tror att östrogenhalten kan påverka fertiliteten hos kvinnor, eftersom att denna styr våran äl. Hur mycket den påverkar vet jag dock inte. Men jag menar på att runda kvinnor ofta har större bröst, eftersom att det är mer fettvävnad, för det är väl det kvinnans bröst består av, utöver bröstkörteln?
    Självklart spelar arv också in, men om man till exempel ser idrottande kvinnor så har dom ju alltid småa bröst då dom tränar så mycket och knappt har något underhudsfett heller.

• SolOchSnö

Så här säger min bok "Anatomi och fysiologi":
    "Östrogeninsöndringen ökar i fertil ålder (i samband med puberteten) och mjölkkalveoler (mjölkgångar) med stödjande fettväv växer till."

Så östrogen har helt klart att göra med att brösten växer. Men jag vet inte om det finns något direkt samband mer östrogen = större bröst. Jag skulle tro att storleken på brösten är ganska ärftlig. Dessutom tror jag att det spelar roll hur mycket man äter och tränar under puberteten, det kanske var det du menade med fettvävnad.

• SolOchSnö

Men två kvinnor som har samma kroppsbyggnad i övrigt kan ju olika stora bröst så det är inte bara fettvävnaden som avgör.

Sedan har jag läst att östrogen har med fettvävnaden att göra också. Om man har lite fettvävnad har man låga halter av östrogen i kroppen.

• Peztis

Men!
    Det är ju inte helt ovanligt med spinkiga kvinnor som har (naturligt) stora bröst och kvinnor modell större som inte har så mycket bröst "egentligen" (när de går ner så är där inte så mycket kvar).

Ledsen, jag vet inte. Försöker bara tänka ur olika vinklar.

• Trancequeen

Med fettvävnad menar jag att brösten kan ändra i storlek i samband till din levnadsstil. Alltså, om jag först tränar mycket och förbränner fett, så borde även fettvävnad från brösten förbrännas och brösten borde därmed bli mindre. Om jag sen tvärt slutar träna så börjar jag troligen gå upp i vikt och samla på mig fett igen, då borde även brösten expandera. Om jag sedan börjar träna hårt igen och går ner i vikt, så borde brösten därav bli mindre igen, eller?

• Trancequeen

Peztis: Jag tycker att det är tvärtom, att som du kallar dem, spinkiga kvinnor sällan naturligt har stora bröst, och att runda kvinnor oftast har större bröst...

• Trancequeen

SolochSnö: Ja, det verkar ju logiskt. Kanske därför spinkiga kvinnor har svårare att bli gravida, för det är ju inte hälsosamt att vara för smal heller. Kroppen behöver ju som ett fettlager...

• SolOchSnö

Trancequeen: Ja, så är det nog. Men de följer ju proportionerna på kroppen i övrigt, om du samlar på dig mer fettväv kommer den också att hamna på rumpan, låren och magen. Så jag tror inte att man kommer att uppleva att oj så stora brösten blev när jag slutade träna utan kanske mer oj så plufsig jag blev när jag slutade träna.

• Malinski 82

Får folk som äter östrogentillskott större bröst?

När jag var yngre och hade komplex över mina små hörde jag talas om hormoner man kunde ta som fick brösten att växa. Men om man slutade ta dem skulle de gå tillbaka till normalstorlek igen. Men en bm jag frågade om det sa att det inte funkade så.

Svar på tråden Hög halt av östrogen = större bröst?