• linper

Kan man spara urin?

Har inget gravtest hemma utan måste köpa det imorgon när apotekt öppnar. Men man ska ju helst testa i morgonurin. Undrar om man kan spara morgonurin i en behållare och testa med det senare under dagen eller då blir det fel?

• Svar på tråden Kan man spara urin?
  • Baronessan

Vågar inte svara med säkerhet, men iom att man kan "spara" urin när man ska till t.ex. mvc (det ska stå i kylen) så borde du väl kunna göra det för graviditetstest också?

Inside me is a skinny girl crying to get out. But I can usually shut the bitch up with cookies!
  • Microlys

Det är väl bättre att köpa testen ena dagen och testa dagen efter? Om du nu är gravid så har du nio månader på dig att ta reda på det... det är väl inte så viktigt att ta just morgondagens morgonurin? Du kan väl likaväl ta övermorgonens?
    Lycka till (Å andra sidan så testade jag med kvällsurin, och det gick hur bra som helst... det visade positivt och nu är vår lilla flicka här sedan ett par veckor)

• linper

Är ju mest för att man är så himla nyfiken!

kollar med kvällsurin imorgon så får det i så fall bli morgonurin på tisdag.

• Näckrosen

Det brukar stå på att det inte alls behöver vara morgonurin, men man ska inte dricka en massa straxt innan man kissar.

• Microlys

limper - jag förstår det... jag var ju lika nyfiken. Om nu kvällsurinen visar positivt så är det sant... då är du gravid! Grattis i så fall!

• Elyelle

Jag har for mig att jag last pa ett test att man skulle anvanda "farsk" urin och att det skulle vara morgonurin.
    Jag sjalv testade positivt pa kvallen pa BIM-4 for forsta gangen sa tydligen behover man inte anvanda morgonurin med alla tester.
    Las instruktionerna pa testet for att se vad som galler.

• myliten

Tror det är ok att spara morgonurin. Svårigheten är att veta om det ska förvaras i kyl eller i rumstemp - det kan tydligen variera för olika test? Med clearblue digital var det i alla fall ok att testa på eftermiddagen med sparad morgonurin (som stått i rumstemp)

• Hannnas

Det går absolut att spara urinen... spara det i kylen och se till att det blir rumstempererat innan du testar bara...

Lycka till!!! Kram Hanna

• rosmas

Jag lästa att om det är innan BIM så ska man ta morgonurin men om det är på BIM dagen eller senare så spelar det ingen roll om man tar morgon eller kvällsurin!

• rosmas

Förresten, jag var på apoteket och köpte grav test häromdagen och jag frågade en kvinna där om jag kunde spara morgonurin i kylen till kvällen, hon sa att det inte var bra! Så det är bättre att vänta till imorgonbitti!

Svar på tråden Kan man spara urin?