Kattmat och Kattsand
Vilket är det bästa av dem man kan köpa på "ica"????
Vilket är det bästa av dem man kan köpa på "ica"????
torrfoder kanske jag ska tillägga också
Jag köper Euroshoppers kattsand, maten varierar jag, allt från Whiskas till Pussi till Hill's på djuraffären... Mina katter får bara torrfoder, fri tillgång. Lite rester ibland och filmjölk.
Lycka till!
Hills är det bästa fodret, och innehåller bara bra saker, andra foder kan tyvärr bara vara socker och onyttigheter till katten men håller den ju mätt ändå...
Kattsand köper jag Ever Clean, vet inte om den finns på ICA jag köper på ett zoo.
Jag tycker att det bästa torrfoder man kan köpa (på ica) är Bilanx! Mina katter åt glatt Whiskas först, men sedan de blev presenterade för djuraffärernas Hill´s och Proplan är det bara "köttrika" produkter som gäller! Bilanx kostar väl nästan som djuraffärernas foder, men poppis är det!
Kattsand köper jag Pussi. Smidigt! Dessutom hade min första katt det där han bodde de första nio veckorna så det var bara att fortsätta med det här. Testade med ett annat först, men då förstod den lilla ull-ungen inte att det var toa... utan gick omkring och skrek för att han inte fattade var han skulle göra sina behov... Stackarn!
Kattsand köper vi fresh and easy. Nästan helt luktfritt, kanonbra! Tror våra katter äter friskies kattmat, dom mår bra. Har inte testat så mycket olika, vår hankatt äter iaf inte dom gula smaskiga duobitarna i Whiskas torrfoder.
Jag har provat massor av sorter genom åren. De två bästa, enligt mig, är den finkorniga Miss Cat (gul och röd påse) samt Pussi (en blå påse). Dessa båda dammar dock ganska rejält, men man slipper all lukt och sanden klumpar sig väl efter att katterna gjort sina behov.
Rejält missnöjd är jag med en sort som jag inte kommer ihåg namnet på, men den består av små genomskinliga kulor. Fullständigt värdelös! Inte bara fastnade det småkulor i tassarna och spreds över hela bostaden, utan dessutom samlades allt kattpiss som en pöl i botten.
Whiskas torrfoder här, det är det enda som duger för katten....
Provat både svindyra lyxfoder alternativt billigt "skräp". Katten har antingen matvägrat eller kissat över det.....
I kattlådan kör vi med pellets, samma pellets vi eldar i huset med... Kostar i princip "gratis"....
Vi har bara Pussi kattsand (blå påse) åt våra tre kissar.
Vi provade ett annat märke för nån vecka sen och usch vad det luktade direkt!!
När det gäller torrfoder är de inte ett dugg kräsna. För det mesta får de Friskies eftersom de har bra storlek på påsarna och man inte blir helt ruinerad av att köpa det.
Men de har även ätit billigt torrfoder typ Euroshopper och tyckt att det var precis lika gott!
Burkmat är däremot värre. Lilla kissen som inte är fullvuxen än äter allt man ställer framför henne. De andra två är mer kräsna.
Det handlar inte om märket för deras del, utan mer om konsistens och smak. De vill helst ha bullar i sås eller gelé. Inget mer kompakt (som Whiskas t.ex)
Det man ska tänka på när det gäller torrfoder och hankatter (särskilt kastrerade tror jag) är att de dåliga, dvs de man inte köper i en djuraffär, de kan orsaka njursten hos hankatter.
Alltså är det bättre ur den synvinkeln att köpa det dyrare fodret, typ Hills, för det innehåller inte det ämne (som jag lämpligt nog har glömt namnet på just nu) som orsakar njursten.
Lycka till!
Kattsanden använder vi Pussy.
Maten köper vi loika varje gång eftersom katterna inte äter samma hela tiden. Har köpt dyrt torrfoder, som ingen av dem åt o nu står det bara i skafferiet.