• Storstadsfarsan

Lämplig ålder för skidåkning?

Jag skulle vilja åka på skidsemester med min familj om ett år och ge min son möjligheten att lära sig i tidig ålder. Själv kan jag knappt åka delvis pga att mina föräldrar aldrig åkte, jag åkte för första gången när jag var 27 år. Ni som har låtit era barn åka skidor i tidig ålder när har ni startat?

• Svar på tråden Lämplig ålder för skidåkning?
  • Fru Humla

min flicka åkte första gången då hon var strax innan 3 år, många börjar vid 2 å ett halvt. det går jättebra. jag började själv när jga var 4 det var inte för sent det heller tycker jag.
    kör på bara det ä rjättekul att ha sina småttingar i backen. finns hur många sätt som helst att åka med dem.
    kram!

• Sus med 3 barn

Jag började åka när jag var 34½ år. Trodde INTE att det där med skidåkning var något för mig - ack, så fel jag hade
    Nu är vi iväg flera gånger/år. Maken har alltid åkt skidor.
    Min äldsta flicka var 7 år när hon började åka, sonen var ca 5 år.
    Min minsta dotter åkte förra året på riktigt dvs. själv (åkte lift och så själv också). Då hade hon precis fyllt 4 år. Dock började hon när hon fyllt 3 år men vi hade sele på henne för hon hade svårt att bromsa. I vintras åkte hon dock HUR bra som helst!

• Mjao

Vår kommande åker med oss till åre när den är 2 månader, men då blir det nog inte mycket skidor för dens del
    Däremot pratade vi lite med en skidlärare om när man kan börja och de tyckte 2,5 år var det tidigaste, finns inte kortare skidor heller.

• Snowgirl

Våra barn har varit ca 2½ år när de har börjat, de är nu 4½ och 8½år gamla, och är båda riktiga proffs, de åker allt... puckel,svarta backar m.m och bara älskar det.

Jag lärde min dotter och min man samtidigt, han hade aldrig förr stått på ett par slalomskidor, nu är han mer besatt av skidåkning än vad jag är .

Vi är iväg 3ggr/säsong, så de har hunnit med en del timmar i backarna eftersom vi står och väntar när liften öppnar och åker sist ner för backarna när de stänger .

Ett tips är att satsa på en sele, de är superbra inann de har lärt sig. Ett tips till är att ha selen bakom ryggen och liksom hålla i "tömmarna" på sidorna, med armarna sträckta framåt alltså. Folk brukar ha selen bara i händerna, men det känns garanterat säkrare och ger bättre resultat om man har den bakom sig.

• Fru Bryngelsson

De säger 3 år för att allt ska hålla i kroppen... Ben, leder osv..
    Kollade upp det senast jag var i Sälen....

• LHW

Det är som det mesta individuellt men för utförsåkning så är väl 2,5-3 år lämpligt. Längdskidor kan de sm liven i princip pröva på så snart de kan gå. Gemensamt för både alpint och längd är docka att ett bra tips är att skippa stavarna i början :)

• mogreta

Runt 3-4år har de "stora" barnen varit.

• Snö80

Jag stod på skidor första gången vid två års ålder, kunde åka strax innan jag fyllde fyra

• Ramla

Vår yngsta var 3 år när vi började med slalom. Mycket gnäll i början men sedan satt det. Jätte bra att börja i en liten barnbacke så att man kan själv med.

Svar på tråden Lämplig ålder för skidåkning?