• eeroo

Anticimex eller någon muskunnig?

Finns de någon som kan ge mig lite information om ett musgift från anticimex?

• Svar på tråden Anticimex eller någon muskunnig?
  • Vintervit

Är det ett specifik gift du undrar över eller musgift i största allmänhet?

Jag har ett bra tips:
    på Coop köpte vi en dosa som man sätter i ett eluttag. Det sänder ut ett ultraljud (hörs inte av människor) som mössen uppfattar som obehagligt och därför kommer de inte in. Dessutom sänder den nån signal via elledningarna så att det sprider sig i hela huset. Otroligt effektivt! Och snällt...

• eeroo

Detta heter Kumat.... nåttt från anticimex

Om nu en mus får i sig detta och bajsar i nått tex en kastrull.... hur skall man göra då?

• Vintervit

Ok... Ingen aning! Har inte anticimex hemsida någon kontakt man kan fråga om sånt?

• Gisse the one and only

Nu går mössen inomhus - tid att bekämpa med Ratak

Möss och råttor kan förorsaka mycket stora skador och bör bekämpas effektivt. När man ser en råtta har erfarenheten visat att det finns 50 som man inte ser.

Ratak rått- och musgift är skyddat för barn och husdjur, då vaxblocken innehållande råttgiftet är placerade i en betesstation av plast. Inspektera betesstationen efter 2-3 dagar och fyll på vid behov. Fortsätt så tills alla spår av djuren är borta.

Stryk mig medhårs....annars
  • Gisse the one and only

Ratak Vaxblock

Mot svårbekämpade råttor och möss i och omkring byggnader, i kloaksystem samt på soptippar.  Betet får, med undantag för kloaksystem,  endast läggas ut i skyddade betesstationer så att barn, husdjur, fåglar och annat vilt inte kan komma åt det. Före utläggning av bete på soptipp skall berörd kommunal miljöförvaltning underrättas.

Formulering:  Vaxblock

Verksam beståndsdel: Difenakum 0,005 vikt%EGENSKAPER
    Ratak rått- och musgift är ett antikoagulerande medel som innehåller Difenakum – en andra generationens formulering, som har bevisat sin effektivitet mot alla typer av gnagare i hela Europa i över 10 år. Eftersom Ratak rått- och musgift är en antikoagulant minskar det möjligheten för blodet att levra sig. Gnagare dör av inre blödning några dagar efter att ha ätit en dödlig dos. Fördröjningen ser till att de inte sätter sjukdomen i samband med förtäringen av betet, varför de inte blir betesskygga. Ratak rått- och musgift är effektivt mot nästan alla arter av råttor, möss och andra gnagare - inklusive de stammar som är motståndskraftiga mot Warfarin.

ANVÄNDNING
    Bedöm hur allvarligt angreppet är. Leta noggrant  för att hitta alla ställen där råttor och möss lever och äter, speciellt isolerade, skyddade platser 
    som soptippar, bakom mattråg, längs murar.  Lägg ut betet skyddat i betesstationer, avloppsrör och andra skyddade ställen där barn, djur och 
    fåglar inte kommer till. Lägg ut två till fyra block där råttor och möss rör sig, med fem meters mellanrum där råttorna är många och med 10 meters mellanrum eller mindre där de är sällsynta. Inspektera betesstationerna efter 2-3 dagar. Placera ut nya block när de gamla har ätits upp. Upprepa två gånger varje vecka tills alla spår av råttor och möss har försvunnit.

Bekämpningsmedel:
    Klass 3. 
    Reg nr. 4030.LD50-värde:Akut oralt råtta kan beräknas till 30.000 mg/kg

RISKUPPLYSNINGAR OCH SKYDDSANVISNING
    (varningstext) . Farobeteckning:
    Hälsoskadlig.
    Farligt vid förtäring. Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur. Samla ihop överblivet bete och om möjligt döda djur efter saneringens slut och oskadliggör dem.

Vid misstanke om förgiftning: Kontakta läkare (veterinär) eller giftinformationscentralen (tel. 112).
    Vitamin K1 är motgift. Skall ges genom upprepade behandlingar.

Särskilda miljörisker: Risk för förgiftning av fåglar och annat vilt som äter utlagt bete eller förgiftade gnagare.
    Mycket giftigt för vattenorganismer.
    Förpackning: Pappkartong 240 g med vaxblock à 20 g.
    Betesstation i plast med 2 vaxblock à 20 g.Lagring:Förvaras torrt

Art nrEAN-nummerFörpackning Trfp-förp.00836493731 3060 37127 412x20 g16x12x20
  • Gisse the one and only

KvastHilda

Bästa tipset

• eeroo

Jo men de ja menar är att "giftet" finns inte kvar om man diskar den?

• gnagaren

Aj, Ska ni ta död på oss gnagare

Lycka till!!

• Gisse the one and only

eeroo

Du de bajsarna är så hårda så de avsöndrar säkert inget gift och om du diskar den så ....

• Gumlan

är det det giftet som gör att dom sväller upp och fräter sönder innifrån och dör en mycket plågsam död? helt sjuuukt att sånt får finnas!! Trodde djurplågeri var förbjudet i Sverige elelr möss o råttor kanske itne räknas som djur :-/

• Gisse the one and only

Gumlan

Håller med dig, musfällor är de bästa.

• eeroo

Ja vet inte vad anticimex har gett oss

Men de verkar ju hemskt

Skall ringa och kolla

• Gumlan

ja trodde min sambo drev med mig.. men de gjorde han inte tyvärr han hade sett en mus som hade fått i sig detta giftet, den satt uppsväld som en boll o skakade... han hade tagit upp den o den hade fått dö i hans hand, han var jätte ledsen o ja blev helt knäckt!!!! en kompis hittade en fågel med samma symptom, rund som en boll o aningen panikig.... fattar liksom inte? Vi har ju lagar i sverige emot djurplågeri!!!!

• Gumlan

jooo det är jätte konstigt!! räknar dom inte smådjur som djur?

Svar på tråden Anticimex eller någon muskunnig?