Bärsele, från vilken ålder?
Hej!
Från vilken ålder är lämpligt att börja använda bärsele?
Hej!
Från vilken ålder är lämpligt att börja använda bärsele?
ålder o ålder, barnet ska väl väga 3500 (eller 3000 kanske) åtminstone. Men sen ska man kanske inte ha en alldeles nyfödd i selen. Min första dotter satte jag i selen när hon var typ 1½- 2 månader.
när bebis är stadig i huvet
man kan använda bärsele från det att de är nyfödda beroende på vilken sele du använder. De behöver inte alls vara stadiga i nacken eftersom det finns nackskydd på de selar man kan använda redan från nyfödd ålder.
det har väl inte bara med nacken att göra, ryggen ska ju klara av påfrestningen oxå. men de e klart, kortare stunder e väl ingen fara från nyfödd heller..
Det beror helt på vilken sele du har..
jag tror bb har ca 3500 gram som gräns. ergo ergonomiska sele har nog ett ilägg som är för nyfödingar, sjal kan du ha från första början eftersom det är ergonomiskt för ryggen. därför kan du även ha den hela dagarna om man vill. barnet trivs flr det är så likt magen
Jag har haft en BabyBjörn hittills. Vi började prova med bebisen när hon var ungefär en månad, men då gillade varken hon eller jag att ha henne däri. Hon vägde 3,9 vid födseln så hon "klarade" vikt- och åldersgränsen med mariginal vid 4 veckor men jag tyckte att hon satt så sladdrigt och det såg hemskt obekvämt ut.
Det jag främst vände mig emot var att huvudet hoppade fram och tillbaka när jag rörde mig, trots att nackskyddet var spänt så hårt som det går. Det var mycket bättre att bära i sjal i början.
Det var först när bebisen var runt 2 månader som jag tyckte att det var nån poäng med att använda selen. Hon var stadigare och jag antar att det var därför hon trivdes bättre i den då.