• Lobos mágicos

Kan man ge hemmagjord risgrynsgröt till en 10-månaders?

Kan man ge hemmagjord risgrynsgröt till en 10-månaders istället för fullkornsgröten man köper? Eller är det för lite fiber i risgrynsgröten? Någon som har tips på bra hemmagjorda mellanmål man kan ge annars?

BF 070430
  • Svar på tråden Kan man ge hemmagjord risgrynsgröt till en 10-månaders?
  • ChicaDora

hittade ett häfte från BVC.
    där står det: pulvergröt är oftast bäst pga att den är extra berikad med mineraler och vitaminer. men för att vänja vid andra smaker och konsistenser är det bra att även servera hemmagjort gröt.
    det står på förpackningen hur man ska göra, 1/2 dl gryn brukar vara lagom till en barnportion. Variera gärna mellan olika grötsorter.
    tillsätt också 1tsk flytande matolja eller margarin!
    servera ev. med mjölk (vanlig, moders- eller ersättning)

Om du ammar innan eller efter begövs ingan mjölk, men du kan göra gröten lösare med lite vatten.

• Amorella

Det med fiber är ju inget problem. Bebisar har ju inte ett större behov av fibrer än vuxna, snarare tvärtom!

Visst kan man ge hemmagjord gröt. Äter babyn varierat i övrigt behövs inte köpegröt. Nu är det ju ganska mycket mjölk i risgröt, så du kan ju testa försiktigt första gången så det inte blir magknip.

• Lobos mágicos

ChicaDora: Tack! Har du något annat tips på bra mellanmål?

BF 070430
  • Lobos mágicos

Amorella: Hon dricker mjölk till maten ibland och det är inga problem, men jag tänkte att jag börja med att byta ut ett mål.

BF 070430
  • ChicaDora

Lobos: Här hemma började jag tidigt med både mjölk och fil och brukar ge William fil/yoghurt med äppelmos (hemmagjord lättsockrad) och en smörgås med ost. Man kan även mosa banan i filen och en macka till. Det är svårt att variera sig..

• ChicaDora

Över en vecka kan det ju bli ganska varierande ändå! om man äter mjukost en dag, ost en annan och kanske skinka den tredje. och mannagrynsgröt, risgrynsgröt, havregrynsgröt och sen köpt kanske? man kan mosa jordgubbar, hallon, banan, eller ha äppelmos eller sylt på. Det är väl så man kan köra olika kanske.

Svar på tråden Kan man ge hemmagjord risgrynsgröt till en 10-månaders?