• Zenobia

Madeira, Funchal

Nån som varit där eller varit i Madiera som kan berätta hur det är där.
    Maten, vad kostar den? Nåt spceillet man ska göra osv?

• Svar på tråden Madeira, Funchal
  • pattisza

Jag har varit på Madeira. Vi köpte en guidebok/ resehandbok, det tyckte jag var jättebra. Det är mycket kringelikrokar och stora höjdskillnader så bussar åker på en del farliga ställen, är man höjdrädd så är det inget vidare. Vi åkte charter och följde med på alla turerna det var bra. Åker man på vintern så är det bra att ha sovkläder för de har ingen värme på hotellet och det kan bli lite kallt på natten. Inga stränder så man kan inte direkt sola o bada.

Har ni bokat resa redan? När skall ni åka?

• Zenobia

pattisza

Vad för guidebok/resehandbok rekomenderar du isåfall?
    Kan förstå de, vad man sätt att de är lite krokiga vägar.

Det är charter vi åker med också och vi åker nu i November.
    Vilken tid på året var du där då?

Troligen kommer vi hyra en bil några dagar för att se oss runt och sen kommer vi nog ta resebolagets turer också.

Ska tänka på sovkläder, det värsta är att frysa på natten.
    Vi har pool på hotellet så det får man klara sig med isåfall då man ska bada.

Vad kostade det att äta där då?

• pattisza

Vi köpte den vanliga Berlitz guiden tror jag de heter, i pocketformat. Minns inte hur det var med maten men jag tror att det var något billigare än hemma.

Vi var där i Januari för flera år sedan. I Jan var det ca 17-18 C ute och kallare på natten. Vi behövde våra regnkläder 1 dag. Vi gick levadavandringar och då är det bra om man har bra skor.
    Vet inte hur vädret är i nov.

• Sandys

Jag och min pappa var där i april-maj. Sista resorna som går dit från Sverige, sen har de ju uppehåll över sommaren...
    Jättefint men som sagts innan, mycket kringelekrok...
    Ett måste var att gå levadavandring. Vi tyckte att det var för dyrt och tråkigt att hänga med en grupp så vi skulle gå själv, hittade kartor men de kostade säkert 200 sek, så vi såg på kartan var en levadavandring började och tog oss dit med buss/taxi och gick den själv. Helt perfekt!
    Jag tyckte att där var dyrt, köpte ingenting med mig hem. Maten kostade som här i Sverige, tom lite dyrare...

Finns ju alltid saker som man "måste" göra när man kommer till olika ställen, vi åkte linbanan i Funchal till Monte och åkte träslädar ner därifrån, gick i botaniska trädgården, var i nunnornas dal, åt på en anordnad "maderia kväll", åt fisken de e kända för (kommer inte ihåg vad den heter men det är ful och simmar långt ner och dör av dykarsjukan när de fångar den )

Min pappa sänkte medelåldern när vi var där  mycker pensionärer överallt, vilket är lite konstigt med tanke på att där är inte en plan gata på hela ön
    Alla kärringar glodde skitsurt på mig och alla gubbarna nästan hyllade pappa... de trodde att vi var ett par och skämdes när de fick reda på sanningen...

Kan trots allt tänka mig att åka dit igen. Så FINT!!

• Zenobia

pattisza

Okej ska kolla efter boken, kan vara bra att ha med sig =) Har sätt att vädret där nu är 25 grader men ja ska tänka på en varm tröja och nattkläder =) Annars får ja värma mig med sambon *ler*

Levadavandringen har jag hört om och vi ska nog gå den. Min pappa vill nog det iallafall, det är därför vi åker ditt. Så han får vandra och fota.

Mrs Lejon

Ska kolla upp de, det kanske är roligare och lättare att gå själv ut på vandring. Samtidigt slipper man jäkta.

Hehe låter bra med linbanan får se om vi får upp mamma i den. Hon gillade inte linbanan i Rumänien men åkte den ändå. I Bulgarien vägrade hon åka den.
    Men i en träsläde ner får jag nog henne alldrig men vi får se.

Nunnornas dal har ja hört skulle vara fint. Åkte ni ditt i grupp eller själva?

Hehe ska kolla efter den roliga fisken då ja är där. Får fråga om dom har dykar sjuk fisk *ler*

• Sandys

Hittade denna sidan i jakt efter vad fisken heter
    http://madeira.pp.se/index.htm

"Espada, en fisk som endast finns på Madeira och i japanska vatten. Mycket god, kan serveras stekt, grillad eller kokt tillsammans med små bananer." (http://www.ticket.se/sv/guide/dest_CP000776_CountryPart_Madeira_Portugal.html)

"Espetada, marinerat grillspett på oxfilé som grillas på lagerbladkvistar." Detta var JÄTTEgott och det åt vi på vår madeira kväll. Stota ställningar på borden och på dem hänger de upp jättestora grillspett

Nunnornas dal åkte vi till anordnat av resebolaget. Snacka om att vara rädd för sitt liv när man åker den bussen och kringelekrokar med värsta djupa dalarna sidan om sig. Men de som kör där är ju vana...

Jag blir lite sugen nu när jag läser om det... vill dit igen nu känner jag

Svar på tråden Madeira, Funchal