• LAA

Helstekt gös

Jag har en hel gös i frysen och hade tänkt att tillaga den hel i ugn när vi får middagsgäster i helgen. (Själv får jag inte äta av den, eftersom jag är gravid, så jag får väl käka fiskpinnar...) Är det någon som har recept eller tips på vad man kan krydda/fylla den med och vilken sås som kan passa till?

• Svar på tråden Helstekt gös
  • AnnaK

Helstekt gös med tomat och chèvreost
    4 portioner
    Ugnstemperatur 225º

Ingredienser
    1 gös, hel, 1 ½ kg
    salt
    vitpeppar

Fyllning:
    1 burk ansjovisfilé, 50 g
    2 dl passerade tomater
    4 msk finhackad gul lök
    1 vitlöksklyfta, liten, pressad
    2 msk basilika, färsk, finhackad
    ca 100 g grovriven chèvreost
    2 dl vatten
    1 msk fisk- & vinfond
    3 msk smör
    vitpeppar

Garnering:
    ½ dl hackad basilika

Tillagning
    Tveka inte att bjuda på helstekt fisk, det är inte alls krångligt. Det är visserligen lite pyssel med att rensa fisken, men den som känner sig osäker kan be om hjälp i affären. Rensa gösen. Klipp bort den vassa ryggfenan först, det är annars lätt att man sticker sig på den. Klipp bort bukfenorna. Låt huvud och stjärtfena vara kvar. Fjälla fisken, skölj den väl och torka med hushållspapper. Skär upp fisken från ryggsidan tätt utmed båda sidorna av ryggbenet tills detta är helt frilagt. Se till att fisken håller ihop vid stjärt och huvud. Klipp med en kraftig sax eller tång av ryggbenet tätt vid huvudet och stjärten. Ta bort benet och putsa noga bort kvarvarande revben och småben på insidan av filéerna. Lägg fisken på ett smort ugnssäkert fat så att köttsidorna kommer upp. Salta och peppra fisken. Sätt ugnen på 225°C. Hacka ansjovisfiléerna. Blanda ansjovis, tomat, lök, vitlök och basilika. Fördela tomatröran över fiskköttet. Strö över osten. Blanda vatten och fond och häll det försiktigt runt fisken. Ställ fatet i nedre delen av ugnen och låt steka 20-25 min. Häll försiktigt av det mesta av spadet i en kastrull. Vispa i smöret klickvis. Smaka av med peppar och blanda i basilikan. Ta ut fisken och häll eventuellt basilkaskyn runt fisken på fatet.

• AnnaK

Gräddgös

Ingredienser:

500 g gösfilé
    3 msk vetemjöl
    1 ägg
    1,5 dl ströbröd
    1,5 dl Grädde
    1 tsk salt
    1 krm peppar

TILL STEKNING
    2 msk smör eller margarin

SÅS
    100 g skalade räkor (djupfrysta eller färska)
    2 dl lätt crème fraiche
    0,5 paket saffran (á 0.5 g)
    3 msk hackad dill
    2 krm salt
    0,5 krm kajennpeppar

Vänd gösfiléerna först i vetemjölet, sedan i uppvispat ägg och till sist i ströbrödet smaksatt med salt och peppar.

Låt paneringen ligga och torka något på en skärbräda ca 5 min. Låt räkorna tina om djupfrysta används. Hacka dem grovt.

Blanda lätt crème fraichen, dill och räkor. Smaka av såsen med salt och peppar.

Hetta upp matfettet i en stekpanna. När det är ljusgult och slutat skumma läggs gösfiléerna i och får steka på medelstark värme ca 3 min per sida.
    Häll över grädden och låt det små puttra på svag värme

Servera den nystekta gösfilén med sås, kokt, gärna pressad potatis och frästa grönsaker tex morötter, sockerärter och purjolök.

• AnnaK

Gös i ugn på örtbädd

tillagningstid c:a 20 minuter.

4 portioner

600 gram gösfile

1 dl vitt vin eller saft från citron

1-2 msk senap

1 kruka basilika rivet skal från citron

2 dl grädde

några kvistar timjan

4 st skivor formfranska

100 gram smör

1/2 tsk dragon

Salt och peppar

Smörj en ugnssäker form. Skär gösen i portionsbitar, vik in stjärtbiten, salta och peppra. Bred över ett tunt lager senap. Kör örterna med brödet och citronskal i matberedaren tills det blir fluffigt grönt ströbröd, obs: örterna får ej vara blöta, då klumpar sig brödet.

Strö detta gröna ströbröd över fisken, hyvla med osthyvel det kalla smöret över ströbrödet. Häll på vinet och grädden runt om. Smaka av med salt och peppar.Grädda i ugn 200 oC i 15-20minuter. Sista minuterna med grillen. Serveras med kokt potatis och gärna ett gott vitt vin till.

• AnnaK

Gös på purjolöksbädd
    Buffé nr 6 2004, sid 32

Ingredienser
    Portioner: 4

4 gösfiléer (ca 600 g)
    smör

1-2 purjolökar
    1 dl torrt vitt vin
    1,5 dl fiskbuljong (tärning + vatten)
    1 dl hackad dill

Tillagningstid: Max 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    1. Skölj och skiva purjolöken fint. Häll över vin och buljong. Koka purjolöken i ca 5 minuter under lock.
    2. Krydda gösfiléerna med salt och peppar. Vik ihop dem och lägg på purjolöksbädden. Koka ytterligare 6?8 minuter tills fisken är genomkokt. Strö över dillen.

• LAA

Tack, AnnaK! Just dessa hade jag dock redan googlat fram. Har ingen lust att ställa mig och filéa, utan hade tänkt slänga in en hel rensad och fjällad fisk i ugnen. Det första receptet är dock en kandidat.

Svar på tråden Helstekt gös