• Anonym (Yr)

Yrsel?

Sedan januari i år har jag haft ganska kraftig yrsel. Det började med att jag, så fort jag la mig ner i sängen, blev fruktansvärt yr. Rummet snurrade runt i otrolig snabb fart. Under de första dagarna var yrseln så kraftig att jag mådde illa o kräktes av den.

Sedan dess har yrseln avtagit, men jag märker att när jag lägger mig ner o lutar huvudet åt höger (det kan räcka med att jag sitter eller står upp o lutar huvudet åt höger oxå), så snurrar rummet runt på ett obehagligt sätt o jag mår illa. Dock inte så illa att jag kräks.

Jag var hos läkare i februari, men där kände jag mest att han "hånade" mig - frågade om jag hade varit ute o festat (det hade jag INTE, o jag VET hur bakfylla känns, o det liknar INTE det).

Tänkte höra om nån vet vad denna yrsel kan bero på? Jag har sökt på nätet men det enda jag hittar är att yrsel är rätt vanligt.
    Jag har kollat blodtryck o andra prover o allt är normalt.

Det är precis som att det har att göra med min högra huvudhalva/nacke att göra, då det är när jag lutar huvudet ditåt som yrseln börjar.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Yrsel?
  • Tina B

Det finns något som heter kristallsjuka. Kanske är det det? "kristallerna" i örat kommer i olag eller något ditåt. Skall vara ganska vanligt.

• Anonym (Yr)

Tack för ditt svar
    Det kanske det kan vara! Vet du om det finns nåt bot eller om man får "leva med det"?

• Tina B

Jag är ju ingen expert precis men jag tror att det kan gå över av sig självt.

• Tina B

Det kan också beror på stress! Blir själv väldigt yr lite då och då så jag nästan svimmar. Min yrsel är helt stressrelaterad (är sjuksriven pga "utmattning")

• Anonym

Halloj!

Känner igen det där och har varit med om det själv.

Det är nog mest troligt virus på balans nerven.
    Det finns ingenting man kan göra åt det förutom att " utsätta" sig i den mån det går att bli yr, då märker kroppen att nått är fel och försöker åtgärda det fortare. Blir det alldeles för jobbigt, t ex.. svimmningar eller kräkningar kan man ta Läkemedlet Postafen, det är en helt vanlig åksjuketablett.

Jag kan ju säga att en morgon då jag vaknade så small det bara till i huvudet och sedan svajjade hela rummet , jag vände mig om och kräktes ganska direkt. I 1 veckas tid satt jag i soffan, vred jag huvudet 1 cm åt sidan så svajjade absolut allting. Jag kunde inte gå utan att hålla i mig i väggarna eller möbler.
    Sedan avtog det sakta. Det är oklart om hur länge man kan ha det, men du skriver ju att du haft det väldigt länge.. man kan ha detta väldigt länge, även kortare tid.

Detta kan man få av en helt vanlig förkylning faktiskt.

Men jag är absolut ingen läkare, så jag tycker du ska ta kontakt med en läkare som tar dig på ALLVAR!

Svar på tråden Yrsel?