• mrseriksson

A eller B-ponny..?

Hej

Viken storlek på häst skulle ni köpa åt erat barn...Vill inte bara köpa för ett par år utan gärna flera år...Min dotter som ska rida är 4 år och nybörjare....Har även en son på 10 som gärna vill lära sig köra...hmm...Vad skulle ni göra..??

• Svar på tråden A eller B-ponny..?
  • pellepluttskrutt

jag skulle köpa en b-ponny till min barn. Den kan dom ju rida på länge

• LiMo

Jag skulle satsa på en islandshäst så hela familjen kunde ha glädje av den!

• Kaosspassageraren

Om hästen huvudsakligen är till dottern vete sjutton om jag inte skulle vänta några år, så att hon kan få mer glädje av samvaron med hästen. Fyra år låter så himla ungt? Kan ni kanske låna en häst över sommaren eller ngt, så får hon njuta av den bästa tiden, och ni i familjen får det ändå lite lättare?

Eller har ni en massa hästar så att det går bra vilket som? Då kanske en väluppfostrad A-ponny vore det bästa, en b-ponny kan ju kännas liten för oss men är ju rätt stor för en liten knott. De är ju ofta roliga att köra också.

• Hallonsaft

Skulle nog ha satsat på en B-pobby, inte maxad kanske. Men den har de större nytta av. Jag har ju en stor A-ponny och en tjej jag haft som ryttare på honom, började när hon var 4½ år och växte ur honom när hon fyllt 7 år. Hon blev väldigt ledsen när hon inte längre kunde rida. Så välj hellre en lugn och trygg b-ponny som hon kan nyttja längre.

• mamma legolina

En B-ponny, en welsh

Eländigt, det är just vad det är. Eländigt. - Ior
  • Cashew

Ett litet russ såklart ni ska ha. Så kan dottern rida och sonen köra ponnytrav

• Johanna 87

en islandhäst som även ni (förutsätter att ni är hästkunniga och intresserade) kan rida och ha kul med!

• prinsessa05

Helt klart en större & lättare B-ponny, korsning shettis/welsh. Vi hade en sån förut & hon var jätte smidig & viktbärande.

• aniratac

Jag hade nog valt en a-ponny för att en fyra-åring är inte så stor och det är nog så att hon nästan är liten på en så liten ponny också. jag började min karriär på en alldeles förstor häst och det ar inte så lyckat. En shettis kan man ju köra också.

• For ever

Hade nog köpt en shettis men jag hade nog inte köpt nån häst på några år. 4 år tycker jag är ungt.

• Splach

äh min dotter har haft två hästar sedan hon föddes, hon fick en av mormor "en minishetlandsponny" och en av faster en shetlandsponny, pg av att faster blivigt för stor och allergisk..

En shettis a-pnny kan man ha många år, lite beroende på hur din dotter växer i längd mm, jag red shettisar tills jag var 10år..
    och sedan kan man ha den att köra med, och som sällskap till nästa häst..

En B-ponny kan hon ju självklart ha lite längre..

Men en islandshäst så att hela familjen har något att glädjas över är nog vad jag skulle satsa på, dom ser ju ganska små ut, men orkar mycket, älskar att rida islandshäst, sedan är dom billiga i drift med, äter inte allt för mycket mm..

• Houston Dogg

Jag hade valt en b-ponny, sonen kanske vill prova ridning me? Jag hade försökt hitta en äldre läromästare som känns trygg.

• musses matte

Islandshäst
    Jag har 2 personligen tycker jag inte att shettisar är ngn barnhäst dom är ju så starka,varierar så klart

• mogreta

Jag skulle valt en B-ponny!

Fast jag tycker nog att en fyraåring är lite för liten, tröttnar kanske snart?

Vet två familjer som köpt häst till sina barn i den åldern och de tröttnade fort. Blev för vardagligt och tvunget liksom.

• mrseriksson

hej

Är själv uppvuxen med hästar och fick min första vid 3 års ålder..Tror jag ska satsa på en B-ponny....är inte sugen på en islänning då jag själv ska börja rida western....och dom passar liksom inte till det...

• chihiro

En islandshäst är en stor häst i liten förpackning, med mycket vilja. Jag hade inte köpt en sådan som nybörjarhäst till små barn, hellre då en äldre B-ponny som läromästare.

• FruMarie

Man är aldrig för ung för häst :)
    jag började rida som 4 åring :) hade min första ponny som 5 åring, ett gotlandsruss =)
    en b-ponny är ett bra val :)

• Zaria

Skulle satsa på en B ponny, dels växer inte barnet ur den lika fort, och någon äldre vuxen eller duktigare ryttare kan korrigera den och rida till den vid behov.

• Zaria

Tillägger: En äldre ponny hade jag köpt som varit med om en del och som kan lära barnet,vill dessutom sonen köra så har ju hela familjen och även du glädje av ponnyn.

Svar på tråden A eller B-ponny..?