• Anti75

Nån mer som byggt Älvsbyhus??

Hej!
    Jag bara undra om ni andra som byggt Älvsbyhus är nöjda?
    Vi är jättenöjda med vårt men har problem med grunden (??)
    Luftfuktigheten är så hög hela tiden. Vi har tätat med sån där plast o lagt i skum i alla små små "sprickor" men ändå ligger det runt 70-90 %...

• Svar på tråden Nån mer som byggt Älvsbyhus??
  • Carisma95

När byggde ni?
    Jag trodde Älvsbyhus hade luftavfuktare i grunden som standard nu för tiden ? Annars finns det ju såna att köpa iofs.

Kolla även in forumet på www.byggahus.se
    Många ä-hus trådar där!

• Anti75

Carisma95.. Jo men vi har en luftavfuktare! Ja det är standard! Det är därför jag tycker det är så konstigt...

• Anti75

Emilia82... Å vad kul! Vad har ni valt för hus? Lycka till med allt!

• Carisma95

TS:
    Låter väldigt konstigt att ni har så hög luftfuktighet om ni har igång avfukataren...?!

• Anti75

Ja den är igång o den funkar. Ska man behöva ha två?? O isf ska vi stå för det???

• Emilia82

förstår ej varför de finska husen har bastu,måste man gilla det för att man är finne? vill hellre ha större badrum eller en garderob

• Bisquit

Seriöst? Bygger dom så dåliga grunder att man måste ha en luftavfuktare hela tiden?

Vi funderar oxå på att bygga hus men nu blir man ju lite rädd...

• Mam2

Hejsan

Jag tycker att ni ska ta ut någon firma som är duktia på Krypgrundar exempelvis Munters (eller det företag som sålde avfuktaren kan säkert tipsa er om duktiga installatörer)och be dem kolla så allt är rätt gjort ..ex ligger det plast på marken, fungerar avfuktaren som den ska, rören som ska ska få luften att cirkulera är de rätt monterade etc....
    Det kan ju vara värt ca 400-+600 kronor för att få veta vad felet beror på..

• Carisma95

Bisquit:
    Vad jag har förstått (har ej byggt med ä-hus själv) så är avfuktare bara "för säkerhets skull".
    TS:s problem låter som att det beror på fel utförd grund (?) inte på krypgrund generellt.

• Anti75

Bisquit.. Japp en avfuktare ska stå på o gå dygnet runt.

Vi har kontaktat de som gjorde grunden men de är inte intresserade av att komma o kolla. De säger att det inte är nån fara.. Hmm,men jag tycker det låter skumt!

Får kolla upp det som Mam2 säger! Vill ju inte att det ska mögla sönder om ett par år..

• Bisquit

Ja men varför? Är det för att älvsbyhus har byggt en dålig grund?

Vi har sett ett ähus som vi är mycket intresserade av, men jag har ju ingen lust att behöva riva det om ett par år för att det är möggel överallt.

Och låta en avfuktare stå på dygnet runt, det låter dyrt i elkostnader...

Eller har jag missförstått nått?

• Anti75

Jag har inte hört andra älvsbyhusköpare som haft samma problem.. Verkar som att vi har otur bara! *suck!*

Men en avfuktare ska alla ha. Tror det drar som om du har på en glödlampa jämt. Men vi har väldigt bra elkostnader.
    Vad för hus är ni intresserade av?

• Bisquit

Vi har inte bestämt oss ännu. Har beställt kataloger från i princip alla firmor. Så vi tittar och tittar. Har ett par favoriter och äls var en av dom. men nu blir jag osäker. Måste ringa och höra vad dom menar...

Hmm, jag som tänkte på en sån där stoooor avfuktare... *s*

dra som en glödlampa kan ju inte vara så farligt.

Hoppas att det löser sig ts!

• LillaLinan

vi funderar oxå på Älvsbyhus men hjälp...vill inte ha mögel

• catwoman

Säger bara en sak: Är grundarbetet bra gjort så ska man inte få några problem oavsett om det är torpargrund eller platta på mark. Så anlita en firma ni kan lita på!

• gustafssons

vi ska slå upp våra ventiler ev, ju tätare det är ju mer fukt verkar det bli. vi är sådär nöjda..man fick det man betalade för.. inreder övervåning nu och standard mått finns tydligen inte för älvsbyhus.. ojämt och snea takstolar.. och inge bra vitvaror..
    Avfuktaren drog vi ner och det blev bättre ett tag.. nu står den och drar el bara..

• Jezzika

Till oss sa dom att det var ok om luftfuktigheten ligger på 60-80 %. Den kan ju stiga upp ibland men det är bara om den stannar på en hög nivå man ska vara uppmärksam.

Svar på tråden Nån mer som byggt Älvsbyhus??