Vad äter ni för sås till kycklingfilé och potatisgratäng?
Kan/ska man ha sås eller vad kan annrs passa?
Kan/ska man ha sås eller vad kan annrs passa?
En kall sås, typ tzatziki sitter sällan fel till kyckling, tycker jag. Varm sås tycker jag kan bli lite kaka på kaka när man har potatisgratäng.
Jag brukar inte ha sås till potatisgratäng, det är ju ganska "kladdigt" ändå
man behöver inte ha sås till det är en smaksak. Hur ska du krydda kycklingen? Flyya den? En smaskig sallad till är aldrig fel.
Krydd/ört/vitlökssmör? Inte nyttigt men gott
Jag brukar inte ha sås till potatisgratäng, möjligtvis någon sky.
Jag ääälskar Knorr Raffinese Pepparsås..YUMMIEE!
Jag har vatten och kycklingbuljongtärning som får koka upp. Sedan grädde på det. Och soya som färgsättning. Sedan reder jag till lagom konsistens. Den kycklingsåsen älskar jag. Men även creme fraiche med massor av curry i är jättegott som kall sås.
brukar ofta ha ädelostsås till kyckling..jätte gott!
Sherrysås...åh,så god!
2,5 dl creme fraiche
1,25 dl sherry
1 hönsbuljongtärning
salt
peppar
Koka upp sherryn. Smula i hönsbuljong. Sjud till 2/3 återstår. Rör ned creme fraiche. Koka några min. Salta och peppra!
Ingen vardagssås direkt med mycket god till både kyckling och kött! Vi gör den vid festligare tillfällen.
Jag brukar göra en superenkel o supergod sås på creme fraiche o köttbuljongtärning!, det låter inte så gott men det är jättegott!!!
Man har bara i creme fraichen o en buljongtärning i en kastrull o låter det få koka ihop, vispa tills tärningen löst sig, sen är den färdig!!
Jättegod till kött o gratäng! Jag brukar göra den till gratäng o kälknöl!!! AAAHHH, så gott!!
Lycka till!
Någon kall sås, gärna vitlökssås...
lätt sås e att bara köpa dipp o gräddfil o använda det...tzatziki är gott också..och sådan sås med mynta..svampsås, rödvinssås
Balsamicosirap!!!
/K