• Hortensian

Hur kan jag övervintra en Hortensia?

Jag köpte en Hortensia på Plantagen i juli. En blå, att ha i kruka ute under sommaren. Nu undrar jag om någon vet om det är möjligt att få den att övervintra, o hur i så fall?(blev så förjust i blomman när jag var på Azorerna.)

• Svar på tråden Hur kan jag övervintra en Hortensia?
  • Jonna74

Hej!
    Jag läste inne på blomsterlandet att Hortensia är svår att övervintra inomhus.
    Det bästa är att gräva ner den utomhus på sommaren enligt deras skötselråd.
    Ute kan den bli en stor buske.

Om jag hade varit som du, så hade jag testat att gräva ner den snabbast möjligt och hoppas på det bästa!
    Jag älskar också Hortensior, och ska testa med att övervintra en i stor kruka utomhus.

Kram Jonna

• Hortensian

Tack för rådet! Men nu börjar kylan komma här. Risken är att det är försent.
    Tänker du klä in din kruka eller bara låta den stå som den är ute?

Kram Gittan

• uniMog

*suck* mina hortensior har varit utplanterade i 2 år och ännu inte vuxit en milimeter än mindre blommat *Gråter*

You'll never get to Heaven if you're afraid of getting high
  • södertälje

I mitt galleri har jag 2 hortensior i samma grop så att säga,dom är ca 3 år gammla nu och blommar fint varje sommar.Jag klipper dom inte på våren jag gjorde det misstaget första sommaren och klippte då bort blommanlagen då dom blommar längst ut på grenen.Dom ser risiga och skräpiga ut först på våren ,men dom växer fort till gröna fina buskar.

• Hortensian

Är det vanliga krukhortensior som ni planterat ut?
    Dina blommor är jätte fina, " Södertälje"! Och gulligt arrangerad trädgård.Du verkar intresserad av trädgård eller hur?
    Trodde de inte klarade vintern. Det kan ju vara skillnad på var i landet man bor också. Jag bor i Uppsala, o tänker plantera ner min i en rabatt så får jag se hur det går!
    Tack för hjälpen!

• södertälje

Jag har vanliga krukodlade morsdags Hortensior nergrävda utan kruka.Det är ju inte så himmla långt mellan Uppsala och Södertälje så det bgår nog fin fint.

Svar på tråden Hur kan jag övervintra en Hortensia?