• pillret23

Omklädning av soffan!

Funderar på att klä om våran hörnsoffa, börjar bli sliten och ful. Vad kostar det egentligen? kanske kan göra det själv eller är det för jobbigt? och hur gör man då med kuddarna för att man kan ta av de om de skulle behövas tvättas på enklast sätt?

• Svar på tråden Omklädning av soffan!
  • Etnica

Älskar ni er soffa? Då kanske det är värt att klä om den annars köp en ny. Det är svindyrt att låta en möbeltapetserare klä om en möbel o väldigt svårt att göra själv om man inte är MKT händig. Skulle klä om en 50-tals fotölj för ett par år sen o det kostade 1300:- o det var en väldigt enkel fotölj utan klädda armstöd. En gissning för en hörnsoffa är 5-10000:- + kostnad för tyget...

• mammatotoo

Om du inte har en IKEA soffa som det nu finns klädslar till att beställa. Det finns en tråd om det här på fl.

• pillret23

Nej jag har ingen ikea soffa...men kanske går om man mäter kuddfodralen? Gillar våran soffa otroligt mycket. Kanske värt ett försök att försöka klä om den själv..?

• mammatotoo

Om du är duktig på att sy och har en bra symaskin!!!
    Jisses vilket projekt!!
    Idag sydde jag upp 4 gardinlängder men utan att nåla och bara på känn, det blev bra men Ooooo jag har inte riktigt tålamodet för såna saker...

Good luck to you!!!

• Lillflickan

Jag klädde nyligen om två fåtöljer. Massa jobb.

Jag tog kuddtyget, sprättade isär och sen använde jag det som mall. Klippte ut nya bitar och sen nålade jag ihop på samma sätt som orginalet.
    Ett tips är att antingen skriva på orginalen, eller sätta lappar som man vet vad som är vad

♥ Mamma till Storebror, Gullan, Bischen & Gnutten ♥
  • burtok

Det beror hur mycket tid du vill lägga påa tt klä om soffan. Det finns kurser man kan gå på men då tar det ju en termin att få den klar. Och om du ska lägga ner tid på att klä om den är det bra om du köper ett tyg som kommer att hålla.. möbeltyg... och tyvärr så kostar de ganska mycket... Och en hörn soffa är ju stort... Jag har klät om två mindre soffor och den ena gick tyget på 1900:- och den andra 2500:-  Och då valde jag inte så dyra tyger tyckte jag...

• pillret23

Okej tack för alla svar jag fått! tydligen så är det rea på möbeltygen just nu...så jag ska väl kanske försöka våga mig på det!:)

Svar på tråden Omklädning av soffan!