• siciliana

Hur gör man egentligen en stek?

Precis som frågan lyder, hur gör man egentligen?

Vad använder man för kött, hur preparerar men köttet, hur tillagar man det?

Saknar mormors goda söndagsstekar...

• Svar på tråden Hur gör man egentligen en stek?
  • Thursday

Alltså, vilken sort som helst som ser ut som en klump. Gnid in salt och peppar och tryck i en termometer. Läs på termometern vilken temperatur som är lagom för vilket kött. Vänta.

• laven

Det låter som mina recept också!

• Nyfiken gul

gjorde skinkstek igår söndag...

en stek tinad/färsk sättes på ett ugnsfat. salta o peppra rikligt...

för 1 kg skinkstek använder man 175 grader tills köttet nått en innetemperatur på 70 grader - använd stektermometer.

detta tar ca 1 timma lite drygt.

Stekskyn som blir i ugnsformen kan man reda av o hälla i grädde så får man en god sås.. 

kokt potatis o sallad till!

• Kippe

Ta en hel kottlet utan ben ca 1,5 kg peppra salta och vitlöks grillkrydda hacka lök och dela några äpplen lägg i en stekpåse lägg i steken och in i ungnen i 200 grader i 2 timmar ta skyn till såsen sen blir super gott

• malin ulrika

man tar som sagt en "klump", brukar säljas "stekar". jag gör mina i "römmertopf" gryta, sån där lergryta. Man kan slänga i lite halva lökar, morötter, några deciliter äppeljuice, några lagerblad, aning vitt vin, nån matsked ättika, några vitpepparkorn, och salt. Sen vänder man den nån gång under stekningen (stekes i ugn, med termometer inkörd).
    Sen tar man tillvara skyn, silar den och reder med aningen mjöl och späder med grädde. Jättegod sås! Man kan smaksätta med mera salt, buljong, och vin om man vill.

• siciliana

Mmm, vad gott! Det blir garanterat stek till helgen!

Kan man göra den i vanlig långpanna eller måste den tillredas med lockför att inte bli torr? (har nämligen ingen stekgryta...)

• malin ulrika

Skulle tro att det går i långpanna, om du äöser den oftare (alltså öser på sky då och då ovanpå...)

• SolOchSnö

Man kan göra grytstek också, jag tycker att det är enklare. Jag använder receptet i Vår Kokbok.

Man tar en stek, jag tror det står nöt i boken men jag har älgkött, och bryner steken i en stekgryta. Sedan lägger man i 2 morötter och 2 lökar delade i bitar samt lagerblad, svartpepparkorn, vinäger, farinsocker, salt och lite vatten och låter sjuda ca 1 timme under lock.

Det är lättare att få den saftig och god och man behöver inte ösa medan den kokar. Man kan göra sås på spadet som blir kvar i grytan.

• siciliana

Solochsnö - Kan man göra det i en vanlig stor gryta?

• SolOchSnö

Ja, det borde gå bra men då måste man först bryna steken i en stekpanna så att den får fin yta innan man lägger den i grytan.

Här är hela receptet från Vår Kokbok:
    1 kg benfritt nötkött tex bog, fransyska
    1-2 msk smör el margarin att bryna i
    2-3 gula lökar (skala och skär i klyftor)
    2-3 morötter (skala och skär i stora bitar)
    5-6 kryddpepparkorn
    5-6 vit el svartpepparkorn
    1 lagerblad
    6 ansjovisfileer
    1 msk vinäger
    1 msk sirap el farinsocker
    2-3 dl vatten

Jag har förenklat receptet och plockat bort kryddpeppar och ansjovis och saltar istället. Enligt kokboken ska man sjuda i 1 1/4 - 1 1/2 timme.

När steken är klar tar man upp den och grönsakerna och silar spadet så att man kan göra sås:
    6 dl vätska från steken
    3 msk vetemjöl
    1 dl grädde
    Blanda mjölet med lite av vätskan till en redning. Koka upp resten av vätskan, vispa ner redningen och låt koka 3-5 min. Tillsätt grädden och smaka av med salt och peppar.

Hoppas du får en riktigt god helgstek!

Svar på tråden Hur gör man egentligen en stek?