Ger ni fetaost till era 7-mån barn?
Undrar om ni duktiga matlagande mammor skulle låta era 7-månaders äta fetaost i en maträtt. Undrar hur mkt salt det är i fetaost?
Undrar om ni duktiga matlagande mammor skulle låta era 7-månaders äta fetaost i en maträtt. Undrar hur mkt salt det är i fetaost?
Japp, min lilla har mer eller mindre fått äta det vi äter sedan hon var dryga halvåret. Vet inte hur det står till med just saltmängden i fetaost, men antar att det inte spelar SÅ himla stor roll såvida du inte tänker tratta i barnet detta en hel vecka i sträck.
Resonerar som så att det är bättre att barnet lär sig att äta "allt" tidigt och i mesta möjliga mån följa kostrekommendationerna - men att det inte är hela världen om de får i sig lite salt eller mjölk...
Håller med dig, precis så resonerar jag också.
enda problemet är att barnet kan få njursvikt av saltet och krevera...men man lär ju märka om det är på väg...och ja det är jättemycket salt i fetaost.
Nej, jag skulle inte ge feta till en sån liten krabat. Deras njurar är väldigt känsliga och det känns dumt att chansa. Feta är väldigt salt.
håller med Listo där
Inget salt till barn under 1 år. Barnets njurar kan ta permanet skada. Läs på livmedelsverket sida.
Livsmedelsverket har så mycket åsikter om allt
Använd ditt eget förnuft istället, dessutom säger ju flera barnläkare att njurarna är färdiga vid 6 månader men man skall ju vara sparsam med salt generellt även till vuxna
Nej jag skulle inte heller ge fetaost. Det är supermycket salt i det. Lite salt gör ju inget, man behöver ju inte överdriva.. men just fetaost är kanske lite väl salt till en 7 månaders.
Smulan. Av ren nyfikenhet eftersom jag aldrig hört det. Vilka barnläkare säjer att barnets njurar är färdiga vid 6 månader???
Jag skulle inte heller ha vågat ge feta vid 7 måanders ålder eftersom det ändå till och med smakar väldigt salt. Hellre då kanske mozzarella om man vill ge nån 'sallads-ost'.
jag tror inte att det är nån fara om det är feta i en maträtt.... visst det är salt men barnet ska ju inte äta en HEL feta själv.... Mina barn åt *våran* mat väldigt tidigt o det är inte något fel på dom... o då är jag saltoman på min tallrik....