• Petra H

Ger ni fetaost till era 7-mån barn?

Undrar om ni duktiga matlagande mammor skulle låta era 7-månaders äta fetaost i en maträtt. Undrar hur mkt salt det är i fetaost?

• Svar på tråden Ger ni fetaost till era 7-mån barn?
  • lakristrollet

Japp, min lilla har mer eller mindre fått äta det vi äter sedan hon var dryga halvåret. Vet inte hur det står till med just saltmängden i fetaost, men antar att det inte spelar SÅ himla stor roll såvida du inte tänker tratta i barnet detta en hel vecka i sträck.

Resonerar som så att det är bättre att barnet lär sig att äta "allt" tidigt och i mesta möjliga mån följa kostrekommendationerna - men att det inte är hela världen om de får i sig lite salt eller mjölk...

• Petra H

Håller med dig, precis så resonerar jag också.

• Nillinsimim

enda problemet är att barnet kan få njursvikt av saltet och krevera...men man lär ju märka om det är på väg...och ja det är jättemycket salt i fetaost.

• listo

Nej, jag skulle inte ge feta till en sån liten krabat. Deras njurar är väldigt känsliga och det känns dumt att chansa. Feta är väldigt salt.

• Pontusmamma

håller med Listo där

• prilset

Inget salt till barn under 1 år. Barnets njurar kan ta permanet skada. Läs på livmedelsverket sida.

• Smulan3

Livsmedelsverket har så mycket åsikter om allt
    Använd ditt eget förnuft istället, dessutom säger ju flera barnläkare att njurarna är färdiga vid 6 månader men man skall ju vara sparsam med salt generellt även till vuxna

• Anna nas

Nej jag skulle inte heller ge fetaost. Det är supermycket salt i det. Lite salt gör ju inget, man behöver ju inte överdriva.. men just fetaost är kanske lite väl salt till en 7 månaders.

• prilset

Smulan. Av ren nyfikenhet eftersom jag aldrig hört det. Vilka barnläkare säjer att barnets njurar är färdiga vid 6 månader???

• mludvigs

Jag skulle inte heller ha vågat ge feta vid 7 måanders ålder eftersom det ändå till och med smakar väldigt salt. Hellre då kanske mozzarella om man vill ge nån 'sallads-ost'.

• Baammbbii

jag tror inte att det är nån fara om det är feta i en maträtt.... visst det är salt men barnet ska ju inte äta en HEL feta själv.... Mina barn åt *våran* mat väldigt tidigt o det är inte något fel på dom... o då är jag saltoman på min tallrik....

Svar på tråden Ger ni fetaost till era 7-mån barn?