• Anonym (orolig)

Snälla hjälp mig, angående sex efter skrapning?

Jag fick konstaterat ma för ca 3 veckor sedan nu. Skrapades den 10 okt, alltså 13 dagar sedan nu.
    Jag slutade blöda helt för 4 dagar sedan och fick tillbaka mina normala flytningar i förr går.

Ikväll hade jag och sambon sex igen, det gjorde fruktansvärt ont. Det var som att det stötte emot någonting innuti mig, nästan som att man blev av med oskulden igen och mödomshinnan sprack. Efteråt och under samlaget sved det ganska mycket och nu efteråt svider dewt nästan ännu värre.

Är så rädd att det var förtidigt att ha sex igen? Tänk om jag åker på någon infektion nu eftersom att han även kom i mig?
    Jag var på efterkontroll för en vecka sedan opch där såg de att jag hade ca 3 mm rester kvar och lite blod att blöda ut, han sa att jag nog kunde småblöda i ca 10 dagar till men så blev det inte. Blödde i 2 dagar till och nu ingenting.

NBi som har fått ma och skrapats. Hur lång tid efter hade ni sex, och hur lång tid före det hade ni slutat blöda?

Blev ni gravida direkt innan första mensne han komma igen?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, angående sex efter skrapning?
  • Anonym (orolig)

Ingen som kan hjälpa mig ?

• Anonym (orolig)

26 klick och ingen som fått ma/mf som kan hjälpa mig ?

• cloudberry79

Mina blödningar har inte slutat än, men jag var intresserad av titeln. Jag är själv lite rädd för att ha något normalt samliv igen, så jag hoppades att någon skulle ha svarat.

Ängeln Adrians mamma
  • Hallonpaj

Jag tror att man ska vänta 4-6 veckor? Fast det är - tack och lov - så länge sedan jag fick missfall nu så att jag minns inte riktigt.

Det är troligtvis inget farligt, men du kan ju alltid be att få kolla hos gynekolog eftersom du har ont och läkaren sa att det var rester kvar på förra kollen. Krya på dig!

• Anonym

Är du orolig ska du förstås kontakta din gynekolog! Du ska inte behöva gå och oroa dig - det är jobbigt nog att ha genomlevt en MA.

Jag och min man hade sex knappt två veckor efter min skrapning Det var lusten som tog över, så vi tänkte kanske inte så klart, men jag har inte haft några problem sedan dess. Jag blödde iofs knappt alls efter skrapningen. Nu väntar vi på min mens, så kan vi försöka på allvar igen.

Hoppas allt löser sig!

• ljusglimt

Ca 2 veckor ska man vänta stod det på min lapp som jag fick med hem efter skrapningen. Och man ska heller inte bada på två veckor.
    Är du orolig så ska du kontakta gyn tycker jag. De är till för att hjälpa!

• Anonym (orolig)

Jo det sa de till mig också, 2 veckor skulle man vänta med sex och bad. Men de sa också att när du slutat blöda och bara har lite flytningar så kan du leva på som vanligt.

Det kan inte ha varit så att det kan ha gjort ont eftersom det var så länge sen vi hade sex? (vi har inte haft sex sedan den dagen jag testade plus) ca 3 månader sedan.

Men det jag inte fattar är hur resterna man kan ha kvar efter skparning kommer ut? Kommer de ut i form av blod?

Någon som vet?

• Anonym

Det kanske var så att du var spänd och inte tillräckligt "redo". Givetvis kan det bli friktion om man inte haft sex på ett tag och både svida och spricka.

Som jag skrev ovan, prata med din gynekolog om din oro.

Och försök att inte oroa dig för att bli gravid med en gång - det kommer när det kommer! (Okej, det där säger jag lika mycket till mig själv som till dig..

All lycka!

• Anonym (orolig)

Tack så mycket

Jo, man försöker ju tänka att det kommer när det kommer..men det är inte lätt :p
    Vi, eller ja sambon, har bestämt sig för att vi ska vänta lite med barn. Men jag vill inte använda p-piller igen så som sagt så får det komma när det vill säg.

Är bara så rädd för infektioner och allt vad det innebär, men jag hoppas att det bara är som du säger.

• Anonym (hmm)

Om du känner oro för att du har rester kvar efter skrapningen kanske du ska testa dig och se så att du får minus på stickan? Annars så tycker jag att du och sambon skött det exemplariskt. Man skulle enligt min gyn vänta två veckor och vara uppmärksam på att alla blödningar och rosafärgade flytningar hade upphört. Det gjorde inte ett dugg ont för mig när jag och sambon hade sex första gången efter ma:t. Hade jag varit som dig så hade jag ringt till gyn och hört mig för vad de har att säga om smärtan.

• Anonym

Du funderade på när resterna skulle komma ut? Som jag har förstått det så kommer det allra sista ut när man får sin mens. Det är delvis därför det är bra att ha en mens innan man blir gravid igen. Vad jag har förstått av min läkare..

• Malta2006

Vi vart tillsagda att vi inte skulle ha sex (eller att jag fick bada) fören tidigast 3 veckor efter skrapningen. Slemhinnorna måste hinna läka. Vet dock ej om det var ett personligt råd utifrån hur jag såg ut efter skrapningen eller om det var ett allmänt.

• Anonym (orolig)
     Malta2006 : Min läkare som skrapade mig sa att vi inte skulle ha sex eller bada på 2 veckor men när jag hade slutat blöda och bara hade lite flytningar så kunce jag leva på som vanligt. Så då borde det väl vara ok? Tror nog att jag hade ont bara för att det var så länge sedan vi hade sex + att jag var lite torr...
  • Malta2006

ja det är nog ingen fara ska du se. Sa läkaren 2 veckor måste man ju kunna lita på det. Och säkert har de lagt in en liten marginal också - så det var säkert ok flera dar innan ni hade sex.

Svar på tråden Snälla hjälp mig, angående sex efter skrapning?