• therre

Hästskor - Hur?

Eftersom vi har börjat inreda vår stuga i lantlig/romantisk stil så hade jag gärna viljat ha en hästsko (som jag tror är från min sambos farfars häst) vid dörren.

Sambon påstår att man har hästskon utomhus för att hålla trollen borta.

Jag påstår att man har hästskon innanför dörren med öppningen uppåt för att behålla lyckan.

Vilket är rätt? Är något rätt? Jag vill ju ha något inne ovanför dörren

• Svar på tråden Hästskor - Hur?
  • KatjaMarina

Har bara hört versionen med att samla lyckan.

• Nyfiken gul

jag jobbar med hästar...

vi har två hästskor UTANPÅ ytterdörren guldmålade med öppningen uppåt,....

turen ska inte rinna ur ....

• therre
    Nyfiken gul skrev 2006-10-23 22:05:33 följande:
    jag jobbar med hästar...vi har två hästskor UTANPÅ ytterdörren guldmålade med öppningen uppåt,.... turen ska inte rinna ur ....
    ah, så ni har en mix
  • Peztis

Mins föräldrar har en hästsko ovanför ytterdörren (ute) för att lyckan inte ska rinna ut.

• Nyfiken gul
    therre skrev 2006-10-23 22:07:11 följande:
    Nyfiken gul skrev 2006-10-23 22:05:33 följande: jag jobbar med hästar...vi har två hästskor UTANPÅ ytterdörren guldmålade med öppningen uppåt,.... turen ska inte rinna ur .... ah, så ni har en mix
    jag har faktiskt aldrig hört någon som har hästskor inomhus... dom ska ju sitta UTANFÖR huset på väg in - för att ge besökare tur och för att hålla familjen skyddad med turen...

antingen på ytterdörren eller ovanför ska dom ju sitta...
  • therre
    Nyfiken gul skrev 2006-10-23 22:10:49 följande:
    therre skrev 2006-10-23 22:07:11 följande: Nyfiken gul skrev 2006-10-23 22:05:33 följande: jag jobbar med hästar...vi har två hästskor UTANPÅ ytterdörren guldmålade med öppningen uppåt,.... turen ska inte rinna ur .... ah, så ni har en mix jag har faktiskt aldrig hört någon som har hästskor inomhus... dom ska ju sitta UTANFÖR huset på väg in - för att ge besökare tur och för att hålla familjen skyddad med turen... antingen på ytterdörren eller ovanför ska dom ju sitta...
    okey, då får väl jag o sambon mötas halvvägs jag tyckte inte det spelade roll o sambon säger att han aldrig sett någon med hästskor inne
  • Jempa L

Annars kan man göra som i cementgolvet i vårat stall, lägga tre hästskor så att de formar en treklöver. Om man gör en fyrklöver kan väl lyckan aldrig ta slut

• miz

Hemma hos oss så har vi en hästsko inne samt en ute. För de är från mina hästar. Jag har då aldrig hört att någondera skulle vara rätt(ute eller inne) Har varit hemma hos många människor, som har hästskon uppsatt inne. Så det är en smaksak, samt vad man är van,sedan barnsben. Därimot har människor olika åsikter om hästskon ska hängas med öppningen, neråt eller uppåt, Dom som tycker neråt, säger att lyckan rinner in huset, själv känns det helt fel, för mej, Hästskon ska hängas med öppningen uppåt, för att behålla lyckan. Så sätt Den Du inne, Jätte vackert är att måla den, och sedan måla mönster eller blommor och skriva lycka på den, Jag har målat många hästskor, o gett bort, De blir så uppskattade.

• Maggiepuh

Som ryttare säger jag att ju mer sliten hästskon är ju mer lycka ger den... Den ska hänga ovanför ytterdörren med öppningen upp, annars rinner lyckan ut.

Det där med trollet har jag aldrig hört. Inte häller med att man ska måla den.

Kom ihåg: Åk ut till något stall i närheten och fråga när hovslagaren ska komma... Fråga också om du kan få en använd hästsko... Välj ut den som ser mest sliten ut.

• menu

å andra sidan känner jag 5 ! familjer (varav en är mina föräldrar) som har/haft häskor så, å i alla dessa har familjer har minst 1 person avlidit innom loppet av 1-2 år efter att den kom upp. Jag sätter inte upp en endaste sko!

• therre
    menu skrev 2006-10-24 10:07:18 följande:
    å andra sidan känner jag 5 ! familjer (varav en är mina föräldrar) som har/haft häskor så, å i alla dessa har familjer har minst 1 person avlidit innom loppet av 1-2 år efter att den kom upp. Jag sätter inte upp en endaste sko!
    ojdå var de gamla eller annat?
  • therre

vi har en sko där som har hängt där väldigt länge, ganska sliten. kanske får hänga kvar ute...

• elrovi

Var själv inte helt säker, så jag provade att googla på hästsko + skrock: fick en hel del träffar och på alla (?) sidor står det att det ger tur kolla själv

• menu

therre, nej ingen av dessa var över 40 år... inte heller sjukliga eller dyl, alltså väldigt oväntat å utan samband till varandra...

• A med A och R

Jag håller med din sambo faktiskt,det där med lycka har jag inte hört.

Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
Svar på tråden Hästskor - Hur?