• Bettangarbo

Fin barnvänlig vardagsrumsmatta? Var?

Till vår glädje får vi önska oss en vardagsrumsmatta i julklapp av svärföräldrarna.. Behöver TIPS och SMAKRÅD! Ös på bara.. :)

Vi har: vit-ljusgrålångrandiga tapeter, ekparkett, 3sits soffa i nougat-mullvad, soffbord och tv-bänk + spjuthylla i oljad valnöt. Matgrupp i ek i ena änden av vardagsrummet.

Vi har även: Snart 8 månaders kille som kryper och äter allt, inte helt fläckfri framöver kan jag tänka mig.. ;)

Jag kan bara tänka ljus matta, färg känns kul men vi vill ju ha mattan ett tag utan att tröttna.. ?? (lättare att variera med andra textilier). Väldigt tacksam för hjälp!

(Har inte frågat dem om prisklass ännu, men tipsa gärna om fina budgetvarianter ändå! (Vi har ju fler rum.. ))

• Svar på tråden Fin barnvänlig vardagsrumsmatta? Var?
  • Gloire de Dijon

Jag känner ett par som har en sådan här matta:

www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=68643&langId=-11&categoryId=16057&chosenPartNumber=40100489

När den blir smutsig vänder de på den. När andra sidan också är smutsig köper de en ny! Ljus och barnvänlig alltså

Men kanske inte så kul att få i present...

• Bettangarbo

Oj, där snackar vi budget! Så man kan köpa upp ett lager att "ta av"..

Men som du säger, som present tror jag de tänkt sig en annan matta. Lite dyrare, men man vill ju inte önska sig en jättedyr.. Inte för sakens skull förståss, men ni fattar..

Tack för det bra tipset ändå, snällt!

• Barbalala

Vår matta i vardagsrummet ligger under "Hemmet" i mitt galleri.
    Den är hyfsad ljus men det blir inte fläckar så lätt. Vi har en 11-månaders kräkbebis och inga fläckar hittills!
    Jag tror den kostade runt 1000 kr.

• Bettangarbo

Den var ju jättefin! Tyvärr kunde jag inte få upp den på stor bild, men den verkade ju bra.. Var har ni köpt den?

Såg att ni bor i Västerås, Mattbolaget ska visst ha någon rea och jag funderade på att ta med mig en provbit sofftyg och kolla där.. Fast är det rea finns det säkert enstaka ex. Vi har kollat Mio och Europamöbler hittills.

• anna68

Kolla Pappelinas mattor! Jättefina!

• Bettangarbo

-> Barbala

Tack! Att jag inte tänkt på att kika in på Mattbolaget, hade ju flera fina där! Nisses var vi på när de öppnade, men hann aldrig kolla mattorna.. (vi hade barnvakt för 2a gången, skulle shoppa men irrade mest runt lite förvirrat).

-> anna68

Bra tips, har precis kikat in där.. Men är det inte obehagligt att gå på? Som jag förstått det är det plast.. men det kanske låter värre än vad det är?

• anna68

TS: Nej, det är inte det minsta obehagligt att gå på! Har en svart med vita prickar under matbordet, och den är superbra! Snygg, lätt att torka av när barnen spiller, tvättbar i maskin.

• mammatotoo

Det finns ryamattor som är fläcktåliga!
    kolla
    www.svenskahem.se
    www.em.se
    www.mio.se
    Jag såg att du varit på två av dom, men inte alltid man hinner se allt och det kanske står fakta om mattor där??

• VinTiff

Den här mattan har vi köpt på IKEA och den kostade 1595 har jag för mig och jag älskar den och fläckar har vi inte fått än..vi har spillt en kopp kaffe på den men det gick bort med vanish :) Enda nackdelen med mattan är att den luddar endel men det går över och gör man som jag dammsuger två ggr om dagen så är det ingenting man blir irriterad över.

Fast det finns ju dyrare rya man kan köpa på tex EM och dom kanske inte ullar av sig??
  • Bettangarbo

-> Mammatotoo

Tack för länkarna! Har skrivit upp nån favorit från varje (+flera från mattbolaget), det blir till att åka runt lite och kika igen..

->

VinTiff

Vad fint ni har! Den såg jättemysig ut, jag älskar rya - men tyvärr inte min sambo (kanske kan omvända honom..?). Mjuka mattor överlag gillar jag, men sonen kanske skulle käka ryan som han tuggar mitt hår? (ja, han är en vanlig bebis men med lite ovanor!)

(Förresten gillar jag ert soffbord, hade satsbordet i samma serie men sålde det och ångrar mig - sen tog de bort det.. Så nu köpte vi valnöt istället, går det med )

• Godis råttan

Tänkte fårskinn jag... man kan ju om man vill ha flera stycken isf en enda stor matta....

Barnvänligt är det ju iaf

*överläggning pågår* tankar på hög varv...
Svar på tråden Fin barnvänlig vardagsrumsmatta? Var?