• Ebbizz

Bokstäver i marsipan???

Hej!

Hade tänkt att göra en prinsesstårta till min dotters ett-års kalas. På tårtan vill jag att det ska stå dotterns namn, helst med bokstäver av marsipan. Men hur gör man?

Det enda jag kan komma på är att försöka skära ut bokstäver med en kniv men det känns som att det är dömt att misslyckas.

Kanske man kan använda någon form av bokstavsmallar??? Och vart får man tag på det?

Är det någon som kan ge mig ett tips?

• Svar på tråden Bokstäver i marsipan???
  • Panter tanten

kniv e nog enda alt men det ligger mallar i dom små (räcker nog bara till 30 tårtor) förpackningarna med tre färger i lycka till

• Fille Fjonkan

Jag skar med kniv till Kisens första födelsedag. Det fungerade bra

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 26
  • Ebbizz

Kniv alltså, men det verkar så svårt!!! Får väl öva lite innan kanske Flört

• Ebbizz

Fille Fjonkan - skar du på fri hand eller hade du någon mall att utgå ifrån?

Jessican - Jag tänkte också på skrivmallar/bokstavsmallar. Problemet är att bokstäverna är så små i de mallarna som jag har sett. Men det kanske finns större någonstans? Har två veckor på mig att leta

Tack för tipsen!

• jessican

Det finns jättestora att hitta om man bara orkar leta...men det är ju inte alltid så roligt! Ett tips är i leksaksafärer, kanske?

• abnocto

Annars kan du ju smälta blockchoklad och skriva vackert

• jeeri74

Titta på www.kakburken.se eller www.tartdecor.se
    Där kanske det kan finnas något som du kan ha till hjälp.

Annars kan du ju först göra bokstäver i papper/kartong om du inte hittar några bra mallar och skära ut efter dem. Vass kniv eller rakblad kanske..?!

• Fille Fjonkan

Jag gjorde bokstäverna på frihand. Versaler

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 26
  • Rokka Jill

jag beställde på dop.
    o de skrev med sylt..
    (har bild i galleriet under "dop")
    tycker att det blir lite snyggare.. (skriva med choklad el sylt)
    med marispan bokstäver blir det så "maffigt".
    en nalle el något av marsipan o skriv med flytande..

• Ebbizz

Tack för alla tips

Rokka Jill - jag förstår hur du tänker med "maffigt" men det är det jag är ute efter

Det är väl bara att börja leta mallar nu då...

• turpis

Kan du inte bara skriva ut bokstäverna från datorn och så klipper du ut dem och skär efter dem i kavlad marsipan med en liten vass kniv? Du behöver ju inte ens klippa ut dem egentligen, lägg bara pappret på marsipanen och gör märken med kniven, ta bort pappret och skär sen på riktigt.

• dison

Det finns små kakformar i bokstavsform som det bara är att trycka ut i marsipanen precis som när man gör pepparkakor, vet dock ej var de är inköpta.

• Gunilla75

Bokstavsformar i plast, som man har till lera! Har även sett att det finns små kakformar i aluminium... men kan tyvärr inte hänvisa dig någonstans!

Svar på tråden Bokstäver i marsipan???