• Rigor

Panelgardiner från IKEA med häng-mojäng?!

Köpte idag en supertunn gardin från IKEA, BETTAN TRÄD.
    Den ligger upprullad i en liten låda, 60 x 300 cm.

Köpte oxå Index panelgardins-pinnar, som man kan haka på en vanlig gardinstång.

Nu är frågan, passar dessa ihop överhuvudtaget eller har jag köpt fel upphängningsmojäng!?

• Svar på tråden Panelgardiner från IKEA med häng-mojäng?!
  • Shoegal

Jag har sådana panelgardiner och de monteras på en skena som man skruvar fast i taket (fast vi har monterat skenan på en hylla ovanför fönstrena). Jag tror inte vanliga panelupphängningar fungerar såvida man inte syr en kanal. Panelgardinen är helt slät.

• Shoegal

Kvartal heter serien som du antagligen behöver.

• Rigor

Öhhh... typiskt!

Hur gör man för att få dem i de där skenorna då?

• Shoegal

Du köper denna
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=47307&langId=-11&categoryId=15846&chosenPartNumber=30079370

Det är två stavar, en uppe och en nere. I varje stav finns en tunnare skena som man virar gardinen runt och trär i den yttre skenan/staven och sedan skruvar man så att den tunna skenan innuti den tjockare fastnar, med gardin och allt. Hoppas du förstod min lite röriga förklaring

• Rigor

Nä, det var en solklar beskrivning. Jag fattar (hurra!)fast nu ska jag sura för jag har symaskinen i stugan och jag har fel mojänger till gardinen här...

Har du samma Bettan träd? Blev det fint?

• Shoegal

Nej, jag har Andrea i purpur/guld och det blev jättefint! Men Bettan Träd ser också fin ut!

• Rigor

... och har du flera gardiner "på varann" eller har du en enkel panel? Ofta ser man bilder med en enfärgad + en mönstrad gardin, men jag hade för lite tid för att ens få med mig prylar som passade ihop, så att hitta en till matchande gardin var det inte tal om!

• Shoegal

Just nu har jag bara en enkel gardin men skenorna är dubbla så vid jul har jag två olika. En jutefärgad med röda hjärtan och en helröd jutegardin bakom. Men det är lite svårt att få in juteväven i skenorna

• Rigor

Åh, jag stod och höll i samma gardin som du har! Den var jättefin!

Fast jag fegade ur i vanlig känd stil och köpte en mesfärgad med urtvättad beige look. Jag hade trott att jag skulle komma hem med lite mer knallrött/vinrött med "bordellaktiga" panelisar, men pyttsan!

• Shoegal

Hehe, nej men din verkar faktiskt fin!!

Jag har bara ett problem med sambon nu. Eftersom det är en liiiten glipa mellan gardinerna och väggen (vi snackar några centimeter) så vill han köpa denna
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=46985&langId=-11&categoryId=15845&chosenPartNumber=50110280
    (tror det är den iaf men den är mer purpur/lila i verkligheten)
    och hänga utanpå panelgardinerna!!! Jag tror INTE att det kommer bli fint men jag orkar inte tjafsa så jag gick med på det

Svar på tråden Panelgardiner från IKEA med häng-mojäng?!