• Shannon

"beroende" av lypsyl?

minns när jag var yngre och använde lypsyl att det märket jag använde, gjorde att jag FICK torra läppar, istället för att de blev uppmjukade som de egentligen borde..
    det enda lypsylet som funkar på mig är försvarets och ACO..
    händer det andra här? att lypsylet får era läppar att bli torra? varför tillverkar de produkter som framkallar det som det egentligen borde motverka?? :S
    det är ju som att man skulle skapa en huvudvärkstablett som GER huvudvärk!

• Svar på tråden "beroende" av lypsyl?
  • Vasen

Använder man huvudvärkstabletter väldigt länge i sträck kan man faktiskt få huvudvärk när man slutar .

Jag har fått för mig att man får torra läppar av att använda lypsyl ofta och mycket pga att kroppens naturliga fett?vätske? tillförsel liksom hamnar i obalans om man hela tiden smörjer in sig. Likadant med handkräm odyl.

• Maria 79

japp, lypsyl beroende och sen måste jag smörja in ansiktet efter jag duschat eller tvättat ansiktet, för det var en idiotgrej jag började med när jag var typ 12-13 år.( Är 27 nu) Om jag inte gör det kliar det fruktansvärt och huden stramar och jag kan riva loss lite flagor då. Så salva i fejset varje dag e ett måste. Asjobbit om man åker bort o glömmer det, e katastrof, eller om man råkar doppa huvet när man e på strande eller babysimmet. Har typ fått ta idominsalva ibland bara för att man ska kunna prata utan att kinderna stramar... och nej jag överdriver inte.

• Tjimtjom

Tycker inte jag fått torrare läppar av lypsyl men där emot är det inget annat cerat som går in i läpparna. Har provat, labello, armens, dove, aco, o vasselin. Dom bara lägger sig som en fettig hinna utanpå läpparna o om jag annvänder dom förlänge så får jag som nån konstig flagning på läpparna.

• Redbit

Själv är jag klart Labello-beroende - men det måste var Labello Classic, den mörkblå. Annars är den inte alls lika bra!

Min sambo hävdar att han avslutar sitt snusberoende när jag slutar "missbruka" cerat som han kallar det. Suck. Hur ska jag lyckas med det?

• Amelié77

Redbit - min man säger samma sak. Jag menar dock att Lypsylberoende inte är lika hälsofarligt som snusberoende och därför inte kan jämföras så...
    Pröva Rosenseriens cerat, det ska vara bättre än vanliga. Jag gillar det jättemycket!

Vecka 19+3 - BF 17 mars 2007
  • Redbit

2xA: Hälsofaran givetvis, ekonomin är också en annan - litet skillnad att snusa en dosa om dagen mot att avverka ett cerat varannan vecka!
    Ska titta efter Rosenserien...

• tessan8micke

Jag hatar Lypsyl, använde säkert 1 i veckan när jag var yngre, men jag blev såå torr om läpparna om jag inte smörjde in dom ordentligt, och just Lypsyl gjorde det bara ännu värre, fast det visste jag inte då.

Nu använder jag Carmex, det är det enda som funkar på mig av alla läppbalsam jag har testat (säkert 100-tals!!).
  • iii

Lypsyl innehåller mineraloljor som är lite "beroendeframkallande". Det mjukar upp för stunden, men i längden torkar det ut läpparna ännu mer, vilket leder till att man måste använda lypsylet oftare och oftare.

Det finns MYCKET bättre läppcerat att köpa i hälsokostbutiker, som INTE innehåller mineraloljor, tex Rosenseriens.

• elefanthonan

Jag brukar ta några droppar olivolja på läpparna efter att jag har duschat,man blir så mjuk av det.Jag var oxå lypsyl beroende under en lång tid o som ni säger så ju oftare man smorde desto torrare blev det.

• BROCCOLLI

Vad glad jag blir av att läsa att det inte bara är jag som är beroende, ärligt talat tänkte jag själv skriva ett sånt här inlägg - det är så bra att höra från andra "liksinnade" vilket lypsyl, läppbalsam som verkligen ÄR bra! Använder labellos rosa läppglans i tub, försvarets hudsalva, idomins läppbalsam...det hörs väl inte att man är beroende Min man brukar också reta mig då han märker att jag får panik och letar febrilt efter lypsylen, haha Har bannemej lypsyl i hela huset och ändå hittar man dem knappt. När t o m vår snart 3-åriga dotter tar lypsylet om det står framme, retar hon mig för hon vet att jag är rädd om det, hahaha

Tja, man kanske skulle lägga av med det så vänjer sig läpparna snart

• Plankis

vart hittar man rosenserien?

• BROCCOLLI

Plankis: Enligt iii ska det finnas i hälsokostaffärer Ska nog ta mig en titt jag med!

• Minna07

Jag har varit beroende av lepsyl i snart 10 år. Och jag är bara 17 år. Får nästan panik om jag glömmer det hemma och är på väg någonstans där jag inte kan köpa nytt. Får ju så himla värk i läpparna utan lepsylet.

Måste försöka börja avvänja mig från det...

• dison

Bifogar en länk om läpptorrhet, enligt den sidan blir man inte beroende av själva lypsylet:

"Det är inte själva ceratet, Lypsyl eller annat märke som orsakar torra läppar, snarare är det så att man omedvetet slickar sig om läpparna som då lätt torkas ut. Det läppröda är extra känsligt för uttorkning p.g.a. tunnare hornlager."

huden.nu/fragor/lapptorrhet/

• Johanna 87

säkert nån som har skrivit det redan men läpparna producerar ett eget medel för att hålla läpparna, vad säger man "otorra" och det slutar tillvärkas när man använder lypsyl mycket!

jag har använt lypsyl i 7år och blev så beroende så att jag fick blåsor när jag glömde det hemma, men nu är jag varit lypsyl-fri i ett år

• 20052010

det finns ett cerat på hälsokost med oliv eller honung. detta är jätebra. kostar knappt 30 kr. fråga så vet de vad det är.

• BROCCOLLI

Staten borde starta ALB = Anonyma LypsylBeroende

Svar på tråden "beroende" av lypsyl?