• mina små kämpar

kylsskåps tjuv tips önskas

jag har världens goaste schäfer hane som blir 2 år i december. finns ett problem han är en tjuv!!!!!!!. när han lämnas ensam hemma så ser han till att roa sig med att leta mat. han har varit helt galen i att öppna skafferi dörren och ofta möts jag av mjöl i hela köket. men de sista så har han även börjat öppna kylskåpet och länsat det. jättekul när man storhandlat. han skall även ge sig på foder tunnan och den har jag då valt att stänga in i ett rum och låsa dörren han öppnar dörrar. då försökte han bita sig igenom. en bra bit på listen var borta. till köket finns ingen dörr. han får bra motion så jag tror ej han är under stimulerad utan detta har blivit en fix ide. mat får han ju som vanligt så det är inte det tips någon. kastrerade han i våras det började faktiskt efter det

• Svar på tråden kylsskåps tjuv tips önskas
  • SiLiOs

Kan du inte fästa kardborreband på skåpen?
    Borde han inte kunna få upp

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • aragon
    Vi har oxå en snokare här men han kan gå upp på natten och kika om det finns nåt...häromnatten hörde jag han vara ute i köket och möts av att han ätit upp räkskalen men sjuk blev han inte iaf )

Ett tips är ju att sätta en grind eller nåt till köket....
    Vet inte hur Ni har det me på natten har vi vår hund i sovrummet.....har en planka för till dörren....men den kan han lyckas med att smyga sig förbi MEN nästa hinder är en gallergrind och den kan han inte smyga sig igenom

Testa med en grind eller nåt när Ni inte är hemma...i värsta fall får Ni väl sätta hänglås på skåpen Vilken rolig syn Skåptjuv=hunden
    Visa dina nära och kära att Du älskar dom...en dag kan det vara för sent
  • Norrbotten

tycker nog ni ska söka hjälp (ja eller sktriv till hon på go kväll eller va de nu heter) ja hon kan nog hjälpa er inge bra om han förstör saker i hemmet...
    Ja och sen så blir de väl att sätta lås på skafferi och kylskåp, ja nån typav hasp eller så..
    Kram och lycka till

*** Stolt mamma till Alva ***
  • Udda

Min makes hund är oxå en riktig Tjuv. Å när jag numera lämnar dom ensama hemma så har jag satt grind till köket så dom kommer inte in där.
    Har du inte möjlighet till att sätta upp grind (vet inte hur du bor) - så får du sätta lås på skåpen *skratt*
    (jag jobbade på ett dementboende - där hade vi en stor överviktig man som länsade kylskåpet - så vi fick sätta hänglås *skratt*)

• mina små kämpar

lås samt hasp är en bra ide. men känner jag denna vovsing rätt dröjer det inte länge förrän han klurat ut även det. ett tag satte jag sådan här ordentlig tejp typ packtejp på skafferi dörren men det fick han upp. han har tålamod så han använder sina framtänder tills han fått tag i en liten bit på tejpen. det finns inga skador på skafferi kyl mm utan det blir bara om jag försöker stänga han ute

• Norrbotten

på go kväll har dom som sagt nån hundexpert skriv dit för hjälp...
    finns säkert en massa annat oxå ja som sagt inte så kul om dom river ut/äter upp allt i skafferi och kyl...

som sagt haspar mm kanske bara är tillfällig hjälp men ja om ni sätter dom högt upp så kanse han inte når på samma sätt..

Kram och lycka till igen

*** Stolt mamma till Alva ***
  • Hallonsaft

mina små kämpar:

Motion skriver Du att han får tillräckligt, men det krävs en hel del hjärngympa för att få en hund trött. Får han tillräckligt med sånt? Det är viktigare än motion.

Som Du fått tips om innan så sätt en barnhasp på skafferiet. Högt upp, då har han inte en chans att komma åt den. Risken är väl då att han biter sönder istället, men stäng dörren till köket så är ju problemet ur världen.

Detta kan ju även vara ett sätt för honom att dämpa en eventuell seperationsångest. Hur länge är han ensam? Gör han detta oavsett hur länge ni är borta?

• mina små kämpar

hallonsaft stängda dörrar funkar inte då går han på listen.

lämnar han sällan själv var tredje dag max 1 tim när jag handlar annars är han med mig jämt.

han blev kastrerad i våras. detta började efter det. jag har hört att de gärna blir hungrigare då.

jag kanske bör köra mer hjärngympa några tips om vad som verkligen tröttar ut han?

• Gnista

En kastrerad hund brukar få ökad aptit. Se till att fylla ut maten med "bukfylla" som inte ger så många kalorier, tex rivna morötter och andra rivna grönsaker. Du kanske kan prova att dela upp maten i fler mindre mål, så han inte behöver bli vrålhungrig mellan målen? Havregrynsgröt kan vara en bra frukost.

• Hallonsaft

Tycker han om rispuffar? Det kan bli en bra bukfylla plus en hel del aktivering. Har Du aktivitetboll, kan Du fylla den med rispuffar och låta han jobba för att få ut dem.

Alt. kasta ut rispuffar i lägenheten, så har han en del sysselsättning den timmen Du är borta.

Tips på aktivering Du kan göra med Din hund innan Du lämnar honom, kan jag starta en ny tråd om så att alla får ta del av aktiveringstips.

• mina små kämpar

hallonsaft starta gärna det

• ALJO

Han måste lära sig av med sådana ovanor tycker jag! Finns det inget han tycker är otrevligt som du kan ladda skafferi och kyl med? En spann vatten eller något... Kanke en bricka balanserad med något skramligt som ramlar ner?
    Nej, skämt åsido, min hund öppnar oxå altandörren och river på lister, det som funkar bäst är kompostgaller, han tycker att ett galler lutat mot dörröppningen är sååå hemskt, han har väl blivit rädd någon gång när han har vält det, det skramlar ganska rejält. Musfällor blev jag tipsad om när han stal från bord som unghund, meningen var inte att han skulle klämma nosen, utan mer få en chock och kanske klämma ett morrhår eller så ;0) den gick han dock aldrig på.
    En chäfer är en brukshund och behöver mycket aktivering (av hjärnan), det finns en boll som kallas aktiveringsbollen, den har små hål som man stoppat in godis i så får hunden försöka få ut dom, funkar med en petflaska oxå (bits dock sönder lättare). Testa att ge honom bollen när ni lämnar honom så han är sysselsatt en stund. Sedan är ju allt nytt ni lär honom bra för hjärnan, eller tex blodspår edyl blir hundarna helt utmattade av!

• mina små kämpar

i våras fick han problem med magen. tillslut så fick vi plocka bort all övrig mat förrutom då torrfoder allt annat reagerar han starkt på. inte lätt med barn i huset så hamnar det ju en del i hans ögon godis lite här o där. men han e tyvärr så känslig att hittar han bara något litet tex under köksbordet så får han hela natten förstörd med diarre. så någon bukfulla kan jag inte göra. han får mat 3 gånger per dag. kanske är lite det med att han minns hur gott allting var i kylskåpet och nu får han inget och vill därför se till själv att han minsann ochså får. jag ska lägga ner mer tid på träning jag kanske inte har tillgodo sett det han faktiskt behöver

• södertälje

...min hund gör exakt likadant...men jag har turen att ha en dörr in till köket,men det är inte alltid den blir låst och då har han mumsat på det ena och det andra.
    Till mig sa veterinären att hunden får separationsångest när han blir lämnad ensam och att ett allternativ var att ge dom lugnande medel när man ska till jobb osv,för mig verkar det hel skumt att droga hunden,eller alternativ att han ska vara i ett rum instängd med mat och vatten.

• giz den allsmäktige

smeta citron, feferoni eller annat äkligt på listerna, dörrkanter m.m

hjärngympa är den viktigaste motionen, en petflaska med godis, (kurra gömma med godis är nog inte å rekomendera på din hund då han hmm redan gått steget längre å leta på egen hand), har du kids? använd dom å göm dom men kom ihåg å hitta dom innan bolibompa börjar
    en upp å ner vänd bunke med godis under......

sen finns det sidor med en uppsjö av aktivitetsgrejer för hundar, pussel å gud vete amen, tror det är ngt du ska spana efter då din jycke verkar otroligt sugen på att "jobba".

Svar på tråden kylsskåps tjuv tips önskas