• JessieZ

Ha syskon i samma rum, bra eller inte?

Hej!
    Jag funderar på att flytta ihop barnen så att de sover i samma rum. De är 3 och 1 år. Då kan man ha ett rum med alla dessa leksaker och vagnar och allt som dom har. Så att det blir som ett lekrum och det andra enbart som sovrum.

För och nackdelar

jessika

• Svar på tråden Ha syskon i samma rum, bra eller inte?
  • Singoalla

Vi har våra i samma rum.
    Killen blev 3 i september och tjejen blir 2 i februari
    Det fungerar bra, vi har inga prblem med det, förutom i de fall när någon av dem är sjuk eller av annan anledning inte vill sova på natten, då är man rädd att den andra ska vakna, fast oftast så vaknar de inte lika lätt som man tror att det ska :P

• Hoppetossan

Vi har gjort så med våra tre barn (tre tjejer) och det funkar jättebra!

Det var faktikst storasyster som ville ha det så här. Hon tyckte att hon var så ensam i sitt rum när hon hade det själv. Hon pratade ofta om att "du och pappa har samma rum, M & E har samma rum och här ligger jag alldeles ensam"
    Så vi testade att göra ett sovrum och ett lekrum. Det är så kanonbra!!! Storasyster sover mycket bättre på nätterna när hon inte är ensam och dom blir inte störda om någon vaknar och är ledsen.

Storsyster är 4 år och tvillingarna är 2 år och dom har delat rum i snart ett år och jag kan inte komma på en enda nackdel med det.

• Mammann

Mina stora tjejer har sovit i samma rum sedan devar 6 månader oden andra 2 år. Nuär de 3år o 5 år o hvill fortfarande ha det så. Känner igen resonemanget som Hoppetossan har, varförligga ensam? Detär tryggt att ha sin syster hos sig.Misstänker att det kan bli annat längre fram, har hört gränsen vid 6-7n år, en annan sa 12 år,då barnen mer vill kunna dra sig undan tillsitt.
    Anra fördelar..man kan natta barnen ihop, de kan dela stora leksaker smidigare. De har inte väckt varandra ,iallafall inte när de var små o det blev lite skrik ibland Den somblir sjuk får ligga hos oss föräldrar.

• MaMmA ZaNdRa

Jag har mina barn i samma rum.
    och d funger bra, dom är snart 2 år och 8 månader.

• Mandy

jag har haft mina barn i samma rum sen de var 8 månader och 2 år och 7 månader. Funkar kanon! Min äldsta var lite ängslig precis innan och uppe och gick på nätterna, hade svårt att somna med stängd dörr etc. Det slutade samma natt som lillasyster flyttade in. Så smidigt att natta dem samtidigt, speciellt när man är själv nån gång.
    Och leker tillsammans gör de ju iaf så då har jag svårt att se fördelar med skilda rum.
    Nackdelen är väl att de kan väcka varandra men de är så vana nu att de snabbt somnar om.

• Milda

Våra kommer få sova i samma rum. Där har dom även alla sina leksaker. Det skiljer 1,5 år mellan dom.

Vi funderade på att göra som du beskriver men kom fram till att isf. är det bättre att dom får varsitt rum. Leksakerna kommer förmodligen hamna i båda rummen ändå. Dessutom tror jag det smidigare om dom har varsitt rum vid läggning och när dom är sjuka osv.

Anledningen att dom får dela rum ändå var för att om dom skulle fått varsitt så skulle vi göra om matsalen till vårt sovrum men trafiken hörs så mycket i det rummet så vi ändrade oss.

• Milda

Fast jag håller iofs med dom andra om att det kan vara en trygghet att sova i samma rum oxå. När jag var liten hatade jag att sova själv. Jag tyckte det var jätteorättvist att pappa och mamma fick sova i samma rum

Svar på tråden Ha syskon i samma rum, bra eller inte?