• Natalejjis

Kan en graviditet framkalla allergier???

Hallå!

Det är så har att jag är gravid i ca v 16 för andra ggn. Jag har varit allergisk mot katter förr men inte reagerat så mycket. Nu kom jag för lite drygt en vecka sedan hem till min syster och hennes två katter som jag inte reagerat på förut och fick värsta allergiattacken. Kliade massor i näsan och rann från ögonen. Jag var tvungen att gå ut.

I söndags var vi på Eskilstuna Vattenpalatts och badade och när jag satt i bubbelpolen där kände jag att jag reagerade starkt på kloret.

Vad beror allt detta på? Är det en nojja eller har min graviditet orsakat dessa allergier?

♥~Nat ~♥~~
  • Svar på tråden Kan en graviditet framkalla allergier???
  • Nina77

Min allergi blev värre under förra grav. o då var jag extremt känslig så det låter inte konstigt alls i mina öron men sen vad det beror på får du nog fråga BM

• Trollnilla

Jag har varit mycke känsligare när jag varit gravid.
    Tex inte kunnat äta bananer för då har jag svullnat i munnen.
    Har inga problem efter graviditeterna.

trollnilla-68, dotter-87, son-89, son-03, dotter-05, bonus dotter-00.
  • Natalejjis

Hmm.. Så knepigt.. Det låter ju jättekonstigt. Iofs så är det mycket så är knepigt och händer i kroppen.. :)

♥~Nat ~♥~~
  • nallea

min moder blev under sin första graviditet allergisk mot fåglar + att äta fisk.

• Blå Flygare

Det är vanligt att allergierna förändras under graviditeten. För mig blev de mildare Vanligtvis återgår de till det "normala" efteråt.

• TheDyingBride

Det är jag helt övertygad om att det kan.
    Har varit liiiiiite överkänslig mot pälsdjur förut. Sen blev jag gravid med barn ett - efter det var jag lite halvallergisk.
    Nu - efter barn två, klarar jag knappt att träffa en katt/hund UTE utan att börja nysa och snörvla..
    Min mamma hade likadant. Värre efter varje graviditet.
    Det kan ju iofs vara så att det blivit värre även om jag inte varit gravid, men ändå..

• TheDyingBride

Ska tillägga att det fortsatt även EFTER graviditeten så det har inte blivit normalt efteråt.

• Natalejjis

Så det är bara att vänta och hoppas på att det slutar...^hålla tummarna^

♥~Nat ~♥~~
  • Blå Flygare

natalejis: hormoner påverar ju det mesta som händer i kroppen. Det hela har fått mig att fundera över om p-piller har försämrat min allergi, eftersom jag blev lite bättre redan när jag försökte bli gravid. Allergin kom vid puberteten och har ju blivit sämre för varje år som gått i flera års tid. Tror sedan jag började med p-piller, men det är svårt att säga så här i efterskott.

• Natalejjis

Blå Myran>> Jaa.. Jag pallar inte heller preventivmedel som innehåller hormoner så det skall jag inte köra på igen. Det är ju inte värt det. Vad kör ni mer istället då? Kondom eller avbrutet eller..?

♥~Nat ~♥~~
  • Blå Flygare

Netalejjis: Inget, än så länge. Har inte kommit så långt... Har tänkt sätta in hormonspiral. Tyvärr kan jag inte ha kopparspiral, eftersom jag redan har kraftiga blödningar. Men hormonerna i spiral är så mycket mindre än i piller, så jag hoppas det inte har samma inverkan.

• isa275

Ja alla de här gravidhormonerna påverkar så mycket! Själv slapp jag pollenallergi för första gången på flera år när jag blev gravid i våras! Däremot har jag blivit lite mer känslig för nötter nu senare i graviditeten, jättekonstigt!

• överbandsfürern

min allergi blev mycket bättre under förra grav.. men denna gång får jag utslag bara av att en hund nosade på mig... töligt värre

Bulldegsmage...klar för jäsning
  • Superia

Började reagera väldigt mot bl a tomater nu under grav och det har jag aldrig gjort tidigare, sen har listan bara fyllts på under tiden... förhoppningsvis försvinner eller minskar de nya allergierna sen

~Den som sår ett frö tror på framtiden~
  • lärka78

Jag blev allergisk mot pollen vid min första graviditet, allergin höll i sig även efter min son föddes. Nu är jag gravid igen och denna gången blev allergin värre, får se om den håller sig på den nivån.

Min mormor var likadan, blev pollen allergisk vid första graviditeten men den blev inte värre de andra gångerna hon var gravid.

Generellt brukar man väl säga att allergier mildras under graviditet eftersom immunförsvaret försvagas så att kroppen inte ska stöta bort barnet men det gäller inte alltid tyvärr...

• Molle72

Min allergi försvann helt när jag väntade första barnet. Sen hörde jag att den kan komma tillbaka när man väntar nästa barn. Jag hade turen att jag blev helt av med den. Kan tänka mig att det även kan bli tvärtom.

Svar på tråden Kan en graviditet framkalla allergier???