• Cattor

Sex vid kronisk svamp

Är det någon som har några tips om hur man kan göra med sex då man har kronisk svamp?

Är inte särskilt sexuellt erfaren och har på kuppen fått kronisk svamp sedan 8 mån tillbaka. Har varit hos gyn och fått olika mediciner men inget verkar hjälpa. Har inte varit helt symtomfri på 8 mån.

Nu till mitt problem (förutom svampen): Har för några månader sedan träffat en ny kille och ville i början ta det lungt med sex då jag inte är särskilt erfaren (haft samlag 1 gång). Nu när jag verkligen vill ha samlag med honom så känner jag att det inte kommer funka pga ömheten som kommer med svampen. Antar att man får satsa på annan typ av sex utan penetration. Någon som har tips runt detta eller kan man ha samlag trots svamp? I sådantfall vad kan man göra för att undvika att det gör ont?

Antar att jag får berätta för killen hur det ligger till och hoppas på förståelse och att det är ok för honom att ha sex utan penetration om det inte funkar. Någon som har erfarenhet av detta?

Hoppas på lite bra tips!

• Svar på tråden Sex vid kronisk svamp
  • mimi66

Usch, lider med dig, har själv haft svamp många ggr. Om du verkligen vill ha sex, kan du prova att smörja på lite Xylocain, det är en bedövande salva som är receptfri.Jag har använt sådan salva efter rekomendationer från min gyn. Har dock aldrig använt den i samband med sex, bara mot klådan. Men tänk på att ha kondom på, svamp kan smitta OCH Xylocain salvan kan ju även bedöva honom.. (Hmm, att jag aldrig tänkt på det. Kanske nåt för min 4 sekunders man)

Ang. medicin, har du prova Sporanox? Det fick jag då svampen var som värst. Det är kapslar som man tar oralt.
    Lycka till.

• Cattor

Tack för tipset om Sporanox, har testa Fluconazol och Mycostatin men ej detta, läste om det igår och såg i fass att det är ett bredspektra antimykotikum, kanske behövs det för mig. Har pratat med sköterskan hos min gyn och de skulle återkomma till mig. Har även bokat tid hos en annan gyn jag blivit rekommenderad för att få en second opinion och kanske något nytt tips för att lösa prblemen (tyvärr är den tiden inte förrän om 1 mån).

• Anonym

skulle hålla mig borta från penetration så länge som svampen finns kvar, risken är annars att problemen blir större samt att du får smärtminnen av sex som är svåra att få bort.

Har varit i samma sitts som du med en otroligt tålmodig pojkvän. Efter 7 månader av kronisk svamp försvan den och har hålligt sig borta i snart ett år, så det finns hopp!

• Anonym (MannenZ)

Först måste du få bukt med din svamp såklart. Om du rakar dig så sluta med det. Kanske annan (sur) kost kan påverka positivt? O s v.

När det gäller sexet så varför inte vara öppen för t ex oral- och analsex?

• Anonym

svampen kommer från tarmen, så analsex är nog inte så bra då!

• Anonym (MannenZ)

Anonym (5) Nej jag menade förstås att skippa vaginalt penetrerande sex tills svampen är borta. Inte att flytta mellan hålen för det är att tigga om ännu mer problem så det har du rätt i.

• Anonym (hjälp?)

Svampbakterien lever på tarmbakterier som kommit in.
    Jag har fått jätte bra hjälp av min gynekolog. Jag fick först behandling med Dalacin (recept belagd) mot tarmbakterier, sedan vanlig Canesten mot svamp och sedan behandla med Lactal för att få rätt mjölksyrebakterier. Jag var även så torr i slemhinnorna efter år av återkommande svamp så det blev lätt sprickor som gjorde att svampen återkom, mot det fick jag Ovesterin- hormon mot torra slemhinnor. Sedan använder jag acos barnolja lite nu och då för att inte bli torr. Under de veckor jag behandlades skulle jag inte ha samlag. Ibland måste även killen behandlas för att inte smitta tillbaka. Killen kan ha svamp utan att känna av det.

• Eliin

äter du p-piller eller något annat hormonpreparat?? jag led av ständiga svampinfektioner när jag åt minipiller, p-piller eller hade p-stav. Mina besvär försvann så fort jag slutade.

• Cattor

Äter Cerazette (P-piller utan östrogen) men under 6 av dessa 8 månader åt jag ej P-piller och det gjorde mig veterligen ingen skillnad. Skall ta upp detta med min gyn. Har på eget bevåg börjat ta Lactiplus, Zink samt Membrasin från hälsokosten, skall bli spännande att se om det kan hjälpa något.

• Anonym (nyfiken)

anonym (hjälp?)

lite nyfiken på var man kan läsa om tarmbakterierna och svamp. hittills har jag bara hört tallas om att svampen levde på överflöd av socker.

• Anonym (hjälp?)

Har googlat lite...

Alla kvinnor i fertil ålder har flytningar. Innan ägglossning har man genomskinliga,sega flytningar för att underlätta spermiepassagen.Flytningar kan ändra karaktär vid olika rubbningar i slidsekretets sammansättning. Om antalet mjölksyrebakterier minskar kan andra mikroorganismer ta över som tex svamp eller tarmbakterier. Generellt kan sägar att man inte bör störa den naturliga miljön i slidan för mycket med tex allt för flitigt duschande. Vid slidkatarr med tarmbakterier brukar man ha en lite gråaktig flytning som kan lukta svagt fisk. Då behöver man antibiotika (Flagyl). Vid svamp har man ofta tjocka,vita flytningar som inte luktar. Både svamp och tarmbakterier kan vara svårt att bli av med. Jag tycker Du ska bli undersökt av en gynekolog så att Du får rätt behandling. Man kan då titta på flytningen i mikroskop som kan underlätta för att ställa rätt diagnos. Det är mycket vanligt att man lider av flytningar.
    www.doktoronline.se/forum/bin/show.wa

jag får svampinfektion före eller i direkt samband med urinväginfektion,
    En urinvägsinfektion orsakas av tarmbakterier som via mellangården och slidöppningen tar sig upp i urinvägarna. Exakt samma väg kommer jästsvampen från tarmen och det är fullt möjligt att detta kan komma samtidigt och i ditt fall reagerar du först på svampen. Något konstigt med det tycker inte jag det är. Om sen svampen kan vara en tillräcklig förklaring till dina långdragna besvär kräver en noggrann utredning.
    www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=45

• Anonym (liknande)

Jag har haft det likadant sedan jag blev "riktigt" sexuellt aktiv, alltså hade sex ofta.
    Har haft det kroniskt under flera år och har testat alla mediciner, receptfritt som receptbelagt. Jag har även testat homepati och tagit prover för att se om jag haft svamp i blodet.

Jag behandlade mig (diflican varit bäst) jag blev bra, jag har sex igen och blir dålig. så ahr det hållit på.
    För att förhindra att få igen inf. efter sex är det viktigt att smörja med mjukgörande salva (aco intimcreame är bra). Ta för vana att smörja ofta. Ligg gärna naken när du sover och lufta ordentligt. Att använda glidmedel under sex har mest förvärrat det för mig.
    Använd bomullstroser. Sluta med p-piller och använd nått annat. För mig har det hjälpt och sambon inte kommit i mig utan dargit sig ur innan utlösning. (vanligvis så förvärras inf. av samlag)

mitt råd är att du skall behandla dig ordentligt, När du frår duflucan kapslar skall dessa tas igen efter 2 veckor. Det kan även upprepas varannan vecka i ett halvår om man har en jobbig infektion. Sedan rekomenderat jagh även daktacort, som även är klådstillande, det har fungerat bra på mig.

Sedan skall du veta att Alla svampmedel hjälper inte mot alla svampinfektioner och har de inte tagit en odling på svampen se till att dom gör det. Under tiden du behandlas så är det bäst att avstå från sex (tyvärr).

jag önskar dig lycka till!

• Lillgrodan83

jag har haft kronisk svamp i 7 månader.. men är nu fri från de sen 8månader =) jag la om min kost för svampen växer sig större på socker, jäst mm så uteslut socker och jäst å sen tvätta inte med tvål vad du än gör!! köp apotekets intim serie med olja fuktgel mm super bra=) svampen trivs där de är torrt där kan den växa! så se till å vara "fuktig" jämt! å sen så behandlades jag med (flukonazol) i två månader var tio:onde dag sen är den som ett minne blott men jag kommer aldrig ta förgivet att jag är helt fri utan jag lever under dom här promiserna!! hoppas du blir bra=)

• Jonnys fru

Jag har haft kronisk svamp sen jag var ca.20 år(fick det efter p-piller användning sen jag var 16 år).Har inte haft nåt preventivmedel sen dess.Har två barn.
    Jag äter Diflucan 1-2 ggr i månaden.Tabletten tar jag vid mens dag 1 och runt ÄL.Smörjer med Flutivat kräm 2 ggr per dag under mensen(lite känslig mot bindor).
    När jag duschar använder jag Bad och duscholja(Apotekets).
    Använder även parfymfritt tvättmedel och sköjmedel(kontaktallergi).
    Sen har jag kämpat bort mitt sockerbehov och det har gjort STOR skillnad(svampen älskar socker).
    Hoppas du blir bra snart och har du några frågor,kan du skriva i inboxen.................

Svar på tråden Sex vid kronisk svamp