• LillaMalin

Feber! Lite hjälp tack :-)

Imorse var vår tjej jättevarm och måste haft feber!
    Jag kunde nog ha kokat ett ägg på hennes panna
    Hon är dock ganska pigg o leker och åt bra.
    Jag gav henne en alvedon iaf.

Några frågor:

Min termometer verkar inte funka som den ska, och att ta tempen under armen på min 10 mån går inte så bra!
    Nån som har öron eller panntermometer? Är dom bra?

Kan man gå ut med henne fast hon har feber om hon bara sitter/ligger i vagnen?

Hur generös ska man vara med alvedon? Min mamma säger att små barn klara det bättre med värmen o så. Och jag gillar inte att stoppa i henne i onödan.
    Men imorse var hon sååå varm!

• Svar på tråden Feber! Lite hjälp tack :-)
  • TerrorMorsan

har du ingen sån man kan ha i rompan? ta henne o sätt i kärran o gå te apotket

Väck mej när jag är död
  • turia

köp en stjärttermometer...

• ebben

har HÖRT att den där som mäter i pannan bara "svarar" på Om de har feber eller ej-inte visar hur mycket? vet inte om det är så?
    I örat går bra,men kan vara svårt att träffa rätt.....så man får rätt temp.De har så små gångar!!
    Rumpan är bäst på småbarn!

• ängeln 25

Klart du kan gå ut och gå... Ha bra kläder på henne bara och se till att det inte blåser för mycket på henne...

Jag gav alvedon ca var 6timme när min dotter var sjuk sist för det behövdes.. men det känner du ju själv..

• LillaMalin

Jo det är en sån jag har i armhålan på henne.
    Jag vet inte hur man tar den i rumpan Generad
    Är rädd att sticka in den för långt?

• sanneq

Det står på förpackningen hur mycket alvedon man får ge! O kan du inte ta under armen så ta i rumpan, man får bäst resultat då! Själv tar jag alltid under armen men med mina är de ju inget problem! O så tror ja att de bara e bra o gå ut fastän dom har feber! Frisk luft ju! Hoppas febern försvinner snart för det e ju inte kul med ett sjukt barn! /Susanne

• Birgitta2

Ge inte alvedon så länge hon inte är klart medtagen. Feber är bra. Febern är till för att slå bort virus som inte trivs i högre gradantal. Använd alvedon med måtta.

Köp en kultermometer och ta tempen i stjärten. Lägg barnet över knäna med rumpan upp och stick försiktigt in tempen i rumpan. Den termometern har det absolut säkraste värdet.

Har barnet haft feber i tre dygn, så kontakta läkare. Har barnet feber, och den försvinner en dag, för att senare komma tillbaka så ska du också kontakta läkare. Det kan tyda på komplikationer. Men kom i håg att använda alvedon med förnuft.

• ebben

i armhålan går inte att ta på småbarn?! Tror inte det visar rätt......

• Ylwis

Absolut ska du gå ut me henne, det är jätte bra när de har feber och är förkylda, det många tror är att man ska vara inne då men det är tvärtom.

Sen så ska du låta henne dricka mkt och  så kan du ge isglass, när hon är inne så låt hon bara ha blöjan och kyl ner henne med hjälp av en blöt handuk på huvudet eller blöta ner håret. du kan  även bada henne.

Små barn ska ju helst klara av febern utan alvedon men som förälder blir man ju nervös ibland, så ge henne du, men gå och  köp en ny termometer så du får exakt på henne. börjar hon verka slö och slapp ska du kontakta akuten.

Mamma till Alvyn 051015
  • turia

1½ cm brukar jag föra in tempen..

Svar på tråden Feber! Lite hjälp tack :-)