• Konvaljen

Var ska man bo i Uppsala?

Jag har fått mitt drömjobb i Uppsala och är överlycklig. Dessvärre är jag inte alls förtjust i stan, kommer från en stad 6 mil norrut från början och har aldrig gillat Uppsala. Alternativen nu är att flytta hem och pendla eller bo i Uppsala.
    Att bpstadsmarknaden är sjuk har vi förstått, men ni som bor där, har ni lust att ge lite förslag på bra områden och på områden som är mindre bra och varför?

Kan tillägga att min arbetsplats ligger mitt emellan Domkyrkan och Carolina Rediviva så det är väldigt centralt

• Svar på tråden Var ska man bo i Uppsala?
  • Elsans

Jag bor i Luthagen och stormtrivs!! det är jättenära till stan men det är ändå ett väldigt lugnt område.

• Embryo

Mm, bostadsmarknaden är inte rolig. Men det finns ju andrahandsmöjligheter. Mysiga områden tycker jag är exempelvis Rackarberget, Luthagen, Vaksala torg, Sala Backe - de är ju centrala också. Annars är det fint ut mot Eriksberg/Flogsta också, men då blir det ju några kilometer bort. Har inte så bra koll på östra och södra Uppsala tyvärr. Eller förresten, det är fint ner mot Ulleråker faktiskt, väldigt grönt på sommaren.

• grisenlisen

Sala Backe är mysigt också och kanske inte lika hopplöst att få tag på bostad. Mycket barnfamiljer som bor där. Tar väl 15 min att cykla till centrum.

• Mrs Smith

Jag röstar på Höganäs, som ligger vid vaksalatorg, mysigt med fina lägenheter! Det är nära till stationen och till affärerna i centrum, (delar av höganäs hör till centrum). Fast de flesta eller alla lägenheter är iof bostadstätter. Men vad jag förstår är det många som hyr ut i andrahand, du kan ju sätta in en annons i UNT, eller lappar i trappuppgångar. Från min adress i höganäs tar det ca 3-4 minuter att cykla till domkyrkan.

Lycka till!

• Konvaljen

tack för era svar.
    Vi är inte så kräsna, vi bor i Umeå nu och måste ha lägenheten från 1/1-2007 så det är ju rätt bråttom. Vi vill helst köpa en lägenhet men det känns konstigt att köpa då man inte känner till områdena, därför så känns det bästa att hyra något år och liksom bo in sig. Som sagt, vi är inte intresserade av Gottsunda och helst inte Stenhagen men allt annat är av intresse. Annons har vi satt in i UNT idag, tyvärr har ingen ringt på den än

• Stjärnstoft

Vi håller på att sälja en lgh i södra Uppsala just nu.
    ( låter som en köpinvit men det var inte så jag menade )
    Ett område som har upplevts som stökigt några år nu är Gränby/Nyby. Har själv bott i Gränby utan större bekymmer,
    men andra gillar det inte alls.

• Konvaljen

Uppsalatjej: tack!

Om du vill kan du ju skicka ett privat mess och berätta om er lägenhet, ifall ni inte redan har spekulanter så att säga.

• ängeln 25

Ulleråker,eriksberg och luthagen är ju klart bäst.. Även ekeby.. Lycka till

• Precious

Grattis till jobbet!
    Jag bodde i Uppsala i tre år men gillade aldrig staden. Om det är ok för dig att pendla så är mitt råd att du gör det

• Mamma squaw

Framför allt: vad vill du ha nära till? Natur/City...?
    Vi håller också på sälja lägenhet, i Sala Backe, för vi behöver större, men jag har trivts kanon; 10 min tycker jag är lagom avstånd till stan, ingen trafik, mycket service, Gränby Centrum var perfekt för en barnfamilj inte bara för den billiga maten...
    Nu verkar vara köpläge om man följer priserna, men frågan är som sagt var om ni verkligen ska göra det om ni är så osäkra...

• Konvaljen

Mamma Squaw:

Ja, det känns ju rätt på ett sätt med tanke på att det blir i princip lika dyrt för oss att köpa som att bo hyresrätt. Men maken är tveksam just på grund av att vi inte känner till staden, på så sätt känner man ju inte till vad som är billigt/dyrt heller

• Mamma squaw

Det går ju att ta reda på via mäklarnas statestik, men vi har ändå varit besvikna om andra varit beredda att betala mer men när vi vunnit börjar vi undra varför ingen annan ville betala så mycket... Men vad vill ni ha? Jag har också bott i Umeå (men till skillnad från er trivdes jag direkt i Uppsala medan Umeå var blåsigt och utspritt) och tycker en stor skillnad är att allt här är så nära! En nackdel är bostadssegregationen som är mycket värre här, men ni verkar veta vad man ska undvika, och det är ju inte så mycket... Välkomna i alla fall!

• Konvaljen

tack!

vi söker en 2-4, bor i en femma Öst på stan i Umeå nu så vi kommer ju att få byta ner oss rejält, det förstår vi.

• Tokmia

Jag skulle ge Fålhagen som förslag. Många mysiga ställen där. Många privat värdar där. Kåbo är ju oxå mysigt. så är ju Svatbäcken bra.

Vill ni bo lite utanför stan så är ju nyby ett bra alternativ.

Lycka till!

• Helena77

Vi bor i Nyby och trivs hur bra som helst!
    Det är lugnt och skönt och lagom långt ner på stan.

Svar på tråden Var ska man bo i Uppsala?