• Upptagen

Dålig hörsel

Är det någon som har fått "konstig" hörsel under graviditeten? Jag tycker att jag hör lite konstigt växlande på vänster och höger öra. Tänkte inte att det kunde ha något med graviditeten förrän en vän sa att det tydligen kunde bli så. Det har jag aldrig hört förut. nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Dålig hörsel
  • annica83

Jag med! Jag hoppas verkligen det är pga graviditeten. Satt ja inte pajjat mina öron (jobbade på ett tivoli i sommras). Det lixom "brummar" i dom. Särskilt på morgonen. Ibland låter det som att man är under vattnet. Och jag har blivit jätte känslig för höga ljud. Sambons släktträffar är inte att leka med längre... *s*

Vad hos läkaren (skulle iaf kolla nacken) han sa att dom verkade helt ok.

• Upptagen

Det känns lite som vatten i öronen, speciellt på morgonen om jag legat på ena örat... Annars är det liksom dämpad hörsel, lite som en lindrig propp i örat på ena örat. Man märker det om man försöker sjunga då det blir konstigt ljud i huvet!:) Fin förklaring va?:) Skulle väl kunna va en vaxpropp ioförsig, men verkar konstigt att det pendlar mellan öronen...

• Malin78

Eftersom jag hör illa sen innan och väntar på en remiss på hörapparat( hur kul e d?) så har jag inte märkt nån skillnad på hörseln, men på SYNEN!
    Min syn är kraftig nedsatt sen innan och har blivit mer nersatt under alla mina 3 grav..märker redan försämring...inte kul...

• Upptagen

Jo... har tänkt på synen också, men jag tror att jag hade lite dålig syn redan innan, så jag vet inte om jag vågar skylla på graviditeten! Men jag har läst att synen kan bli påverkad pga vätska eller nåt sånt...

• Malin78

Ja det sa min potiker att den kunde bli, men kommer inte ihåg varför...har man tur går det tillbaka eller så blir det bestående..som för min del...Och det är en sån skillnad så jag har ringt och beställt tid för nya linser igen...det blir dyrt i längden och glasögonen måste också ha nya glas men linserna är viktigaste för mig:)

• Ina79

Själv har jag redan en dubbelsidig hörselskada sen jag var liten, plus tinnitus. har märkt att tinnitusen har blivit värre under graviditeten. Jättejobbigt! Synen, tja lite synrubbningar tror jag nog.

• Knytets mamma

Synen kan bli sämre då det samlas vätska under graviditeten och ökar trycket bakom ögat. Får man senare i graviditeten ögonflimmer och synrubbningar bör man kontakta sin BM eller KK då det kan vara tecken på havandeskapsförgiftning

Hörseln kan påverkas då man ex. får lock på öronen. Under graviditeten så minskar den i vanliga fall svullna örontrumpeten pga hormonerna, detta kan även påverkas av näsdroppar. Det brukar försvinna av sig själv efter graviditet och amning.

Svar på tråden Dålig hörsel