• Annelie78

En dikt till min dotter

Skrev en liten dikt till min lilla prinsessa häromdagen och ni får jättegärna läsa den och säga vad ni tycker!

Till min dotter:

Trippande små steg i mörkret
    en tunn röst som viskar -Är du vaken, mamma?
    Du kryper ner brevid mig och jag omsluter din varma lilla kropp
    Ett litet leende leker i mungipan då mina läppar nuddar din kind
    och du suckar belåtet i sömnen när jag viskar att jag älskar dig

Din lilla hand i min när vi går på promenad
    du tycker om att hålla mig i handen brukar du säga
    En gång sa du att du önskade att jag var lika liten som du
    -Varför då? undrade jag
    -Därför att det skulle vara mycket lättare att kramas då, man skulle slippa sträcka på sig så mycket, svarade du
    Du har alltid roliga funderingar och svar på tal

När du sitter i soffan med din lillebror som är lite ledsen för att pappa än en gång måste jobba över, och jag ser hur du lägger armen om hans axlar, tar hans hand i din och viskar uppmuntrande att pappa kommer hem snart
    då tror jag att mitt hjärta ska svämma över av all kärlek,
    stolthet och ömhet

Du är en envis liten tjej och gudarna ska veta att du har ett hiskeligt humör ibland
    Det har du fått från mig
    Jag ser så mycket av mig själv i dig
    kanske är det därför vi smågnabbas så mycket
    och därför vi alltid blir sams så fort igen?

Du är en fantastisk flicka, en helt underbar liten varelse
    Jag har fått privilegiet att få vara din mamma och jag lovar att göra så gott jag kan för att uppfostra dig till att bli en lika fantastisk ung kvinna

Jag älskar dig, min lilla tjej!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-05 13:30:18:
    Jag vill bara göra en rättelse: Det här ingen dikt, det är mer ett brev till min dotter.

• Svar på tråden En dikt till min dotter
  • SivAndersson

Starkt, rörande och kärleksfullt!

Din dotter kommer verkligen att uppskatta dina ord när hon blir äldre, och hon kommer säkert att spara dem hela livet.

• Annelie78

Tack snälla ni=)! Jag har aldrig skrivit dikter förut (förutm någon gång som barn)och försökte mig på den här. Tack igen!

• Jatte

Annelie78:
    Om du inte har skrivet dikter förr...då tycker jag du ska fortsätta med dig!!=) Sååå fin dikt!!

• Jatte

Fortsätta med det..menade jag så klart=)

• Annelie78

Apif la deuxième: Det är första gången jag försöker skriva något, men du får gärna tycka att den är tråkig. Du skriver säkert hundra gånger bättre själv

• modermadde

nä.. tråkig!!?? så fin å äkta

• sussu56

Riktigt fin dikt tycker jag. Även jag inte har fått min lilla flicka (BF28/12) så kan jag känna som dig =)

• Apif la deuxième

Jag skriver inte dikter så jag kan inte uttala mig om jag är bättre eller sämre.

• SivAndersson

Jag tycker att det är tråkigt att Apif la deuxième skriver en sån kommentar som "tråkig" - det är ju bara sänkande!

Dessutom är det en kommentar som är svår att förstå. Det du skrivit Annelie är ju allt annat än tråkigt, tycker jag. Verkligen kärleksfullt, som sagt. (Däremot är det kanske inte en dikt, på grund av formen, utan mer en betraktelse och en kärleksförklaring i prosaform.)

• Annelie78

SivAndersson: Tack så mycket! Jag kände också att det kanske var en lite onödig kommentar eftersom hon inte förklarade vad det var som var tråkigt. Nej, du har rätt i att det kanske inte är en dikt, men jag visste inte riktigt vad jag skulle kalla den .

• Apif la deuxième

Men snälla du, du kan inte fråga vad folk tycker om du sen blir upprörd över svaren!

Men okej, du vill att jag definierar varför jag anser den vara tråkig, here goes:

Den hade ingen röd tråd. Det var uppräknande av saker du tycker om din dotter, och dialoger förda mellan er två. Det kändes inte som en dikt. Mer som ett brev skrivet till henne. Den kändes inte särskilt djup utan snarare ganska "platt" och var en ganska alldaglig beskrivning.

Bättre så? Eller hade du hellre nöjt dig med "tråkig"?

Be inte om kommentarer och åsikter om du inte kan acceptera att den inte faller alla i smaken.

• Emmeline

åh herregud, undrar om jag är extra käsnlig p g a min grav & sjukdom.. men jag gråter nu. Gud så fin dikt!

• Annelie78

Apif la deuxblabla: Tusen tack! Nu vet jag precis varför den är så tråkig! Ja, jag bad om era åsikter och jag blev inte upprörd överhuvudtaget. Ville ju bara ha en förklaring och nu fick jag det. Tack igen. Självklart faller det inte alla i smaken, men tydligen de flesta ! Det enda som räknas är att min dotter förmodligen kommer att tycka om den när hon blir äldre. Jag vet att det inte är så mycket en dikt som ett brev, så jag får väl kalla det för "ett brev till min dotter" istället.
    Tack igen för kritiken .

Svar på tråden En dikt till min dotter