• Glans85

Guldfisk + guppie?

Jo, jag bara undrar om man kan ha guldfisk blandat med vanliga akvariefiskar som guppie och svärdbärare? Äter guldfisken upp de andra tro?

• Svar på tråden Guldfisk + guppie?
  • Vofflis

Guldfiskar kan nog vara ganska glupska men jag tror inte att de äter upp guppyerna. Men en sak att tänka på att guldfiskarna är kallvattensfiskar och trivs i lägre temperaturer än vad andra akvariefiskar gör. Jag har haft guldfisk och slöjstjärtar och mina trivdes och förökades i 20-22 grader.

• Skärgårdsfru

Guldfiskar äter det mesta och får den tag i en guppy så kan den äta upp den. Man ska i regel ha en snabbsimmande fisk om man ska ha någon tillsammans med guldfisk. Jag har t.ex. platys tillsammans med guldfisk och det fungerar bra. Tänk på att alla småfiskar inte passar ihop med guldfiskar. Barber t.ex. biter sig gärna fast i stjärten på guldfiskar.

• Hattifnattentanten

Jag tror inte heller att guldfiskarna äter upp guppyerna om du inte har stora guldfiskar förstås. Köper du små så anpassar de sin storlek till akvariet

• Glans85

Det var också det jag tänkte på det som "vofflis" sa: att Guldfiskarna är kallvattensfiskar och de andra lite mer tropiska. jag får nog ta det säkra före det osäkra och ha de separerade =)
    Tack så mycket för hjälpe alla, jag blev klokare nu hihi! 

• maddson

Du kan ha dem tillsammans, guldfisken är snäll och lugn, inte alls bra på att jaga yngel heller men kan för den delen lyckas få i sig en bebis om det blir. Ha bara mycket växter vid ytan så får bebisarna vara ifred. Det ser förresten guldfisken till då de bökar upp växter ur gruset.

Svar på tråden Guldfisk + guppie?