• rosbusken

Bli av med konstiga mail

Jag får en massa konstiga mail från utlandet. ibland är det inte ens min adress de skrivit till. hur får jag slut på dem. Vågar jag skicka något mail tillbaka. har hört att en del mail som man svarar på får man betala en massa pengar. Hur skall jag göra?

• Svar på tråden Bli av med konstiga mail
  • jassikan

Inte så himlans mycket att göra tyvärr, skaffa något program/funktion som gör att de sorteras ut i en speciell mapp eller något sådant så stör de lite mindre.

Svara inte, då bekräftar du bara att din adress används och då blir den ännu mer intressant att skicka till tyvärr.

• rosbusken

så det är inte så mycket jag kan göra då???

• rosbusken

outloook express tror jag det heter

• jassikan

Är det extremt mycket är det nog bara att skaffa en ny adress tyvärr.
    Men det underlättar verkligen om man skickar sådant skräp till en speciell mapp, då slipper du störas av det hela tiden.

Finns en del sätt att undvika att bli spammad med en ny adress - låt bli att lägga upp den på webbsidor, i gästböcker etc.
    Din e-postadress kan även hamna i ett sådant register om du anmäler dig till vissa nyhetsbrev etc.
    De som vill spamma/sälja adresser söker av alla möjliga webbsidor efter e-postadresser. Och finns adressen tillgänglig så hamnar man snart i något register, och sedan är det nästan omöjligt att ta sig ut.

Lite tips finns här:
    www.epostreklam.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=3608

www.pts.se/internetsakerhet/Sidor/sida.asp

• Småtokig

Om du högerklickar på mailet kommer det upp en meny då?
    Och står det någonstans i denna meny Skräppost?

• rosbusken

tack för hjälpen! jag får nog fortsätta att radera dem! de kanske slutar någongång.

• rosbusken

Om jag högerklickar får jag inte upp något med skräppost!
    skall kolla på fler mail jag fått!

• jassikan

Får du många skräpmail från samma avsändare kan du skapa regler för just den avsändare och radera dem direkt.

I Outlook express hittar du den funktionen under Verktyg och Regler för meddelande.
    Där kan du styra och ställa hur du vill ha dina mail.

Jag tror alternativet om skräppost (under högerklicka) endast finns i vanliga Ourlook, ej expressversionen. Om jag inte kommer ihåg helt fel eller så...

• rosbusken

jag har tittat lite på de där inställningarna, men jag vågar inte ändra något, då jag inte riktigt vet vad jag gör!

• jassikan

Ska se om jag kan hjälpa dig lite.
    Finns en hyfsat enkel variant som kanske kan fungera för dig.

Gå till mailet, ställ dig på det så det är markerat. Klicka på Meddelande i menyn, välj Spärra avsändare.

Klicka ja, då flyttas all e-post från den avsändaren till Borttaget. Och det ska de göras framöver också.
    Nu använder jag dessvärre inte Outlook express så jag vet inte till 100% om funktionen fungerar fullt ut, men värt ett försök. Du kan alltid gå in och redigera din spärrlista under Regler för meddelande.

• rosbusken

Tack jassikan!
    Nu har jag lagt några i spärrlistan, hoppas att det fungerar!
    Tack för hjälpen!!!

Svar på tråden Bli av med konstiga mail